Jak powiedział wiceminister Andrzej Massel podczas Brytyjsko – Polskiego Forum Infrastruktury, w najbliższych dniach ogłoszony zostanie plan inwestycji kolejowych na następny okres budżetowy.
Jak stwierdził przedstawiciel resortu transportu, nacisk tego planu zostanie położony na inwestycje rewitalizacyjne i dokończenie dotychczasowych działań modernizacyjnych na kluczowych korytarzach kolejowych.
Deklaracja ta padła podczas debaty nt. założeń i finansowania zrównoważonego transportu dla Polski, która odbyła się 23 maja 2013 r. w Ambasadzie Brytyjskiej. Przedstawiciele Komisji Europejskiej, polskiego i brytyjskiego rządu oraz polskich i brytyjskich firm i organizacji z sektora transportowego przedstawili kwestie związane z kształtowaniem polityki transportowej w oparciu o zrównoważony rozwój, a także konkretne wyzwania i przedsięwzięcia w zakresie transportu kolejowego.
Przedstawiciel Komisji Europejskiej, Andrzej Stelmaszczyk, przedstawił mechanizmy finansowania infrastruktury kolejowej na lata 2014 - 2020, w szczególności Conneting Europe Facility (Łącząc Europę), a także aktualną strukturę sieci TEN-T.
Niezwykle ciekawy przykład zastosowania innowacyjnych rozwiązań finansowych w rozwoju infrastruktury kolejowej przedstawił przedstawiciel Transport of London, prezentując założenia projektu CrossRail, zbudowania kolei aglomeracyjnej łączącej wschodnią i zachodnią część metropolii londyńskiej.
Ważne aspekty, wyzwania i bariery rozwoju sektora kolejowego wskazali przedstawiciele firmy Freightliner, dokonując analizy porównawczej sytuacji reform kolejowych w Polsce i Wielkiej Brytanii.
Podsumowaniem dyskusji na temat zrównoważonego rozwoju transportu był panel dyskusyjny, w którym obok przedstawicieli Komisji Europejskiej, Ministerstwa Transportu i Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, uczestniczyli przedstawiciele Fundacji Centrum Analiz Transportowych i Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.