Powstał najdłuższy most kolejowy na Dunaju

Powstał najdłuższy most kolejowy na Dunaju

28 czerwca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

New Europe Bridge - taką nazwę ma drogowo-kolejowa przeprawa, która połączyła miasto Widin w Bułgarii z miastem Calafat w Rumunii.

Fot. FCC Construccion

Całkowita długość konstrukcji wynosi 3598 m, z czego 1791 m znajduje się bezpośrednio nad rzeką. Przez most biegną cztery pasy ruchu dla samochodów, pas dla rowerzystów oraz wyodrębniona linia kolejowa. Przeprawa na Dunaju zastąpi istniejący w tym miejscu transport promowy.

Budowa całej konstrukcji trwała sześc lat i kosztowała 282 mln euro. Uroczyste otwarcie odbyło się 15 czerwca 2013 r.

Inwestycja została wsparta w znaczącym stopniu z funduszy unijnych i jest elementem polityki wspierającej rozwój jednego z najbiedniejszych regionów Unii Europejskiej. Most jest częścią Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr IV łączącego Drezno i Saloniki.

Most umożliwi ściślejszą integrację transportu kolejowego, drogowego i transportu rzecznego – jednego z głównych celów UE.

Do tej pory na liczącej 470 km granicy między Bułgarią i Rumunią funkcjonował jeden most, który powstał w 1954 roku pomiędzy Ruse i Giurgiu.

Inwestycję zrealizowała firma FCC Construccion, która zbudowała tysiące kilometrów autostrad i linii kolejowych, wiaduktów, mostów i tuneli w Europie, Ameryce oraz Afryce. W Polsce firma buduje m.in. od podstaw linię tramwajową w Bydgoszczy.