„Polityka”: nietrafione projekty kolejowe finansowane z UE

„Polityka”: nietrafione projekty kolejowe finansowane z UE

30 czerwca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Spośród dziesięciu najsłabiej uzasadnionych inwestycji, które wybudowano przy pomocy funduszy unijnych, aż trzy, i to na czołowych miejscach, to projekty kolejowe – wynika z
rankingu stworzonego przez tygodnik „Polityka”.

Fot. nlf-b2.pl

W ocenie tygodnika jest to "świadectwo polskiej pychy". Mimo rozdysponowania 86 proc.  funduszy z lat 2007-13 ubocznym ich skutkiem są projekty kłócące się ze zdrowym rozsądkiem, a koszty ich bieżącej eksploatacji spadną na właścicieli, czyli władze samorządowe i centralne.

Na pierwszym miejscu w rankingu znalazł się dworzec Łódź Fabryczna, którego koszt budowy ma wynieść 1,76 mld zł, a dofinansowanie z UE 1,2 mld. Stawiany całkowicie od podstaw podziemny dworzec  będzie miał cztery perony i osiem torów. Miał obsługiwać pociągi Kolei Dużych Prędkości (KDP) i dzięki temu obsługiwać ok. 100 tys. pasażerów w ciągu doby. Jednak decyzja o budowie KDP została odłożona na 2020 rok. Budowa dworca powinna zakończyć się w 2015 roku. Wówczas trzeba będzie rozliczyć pochodzące z Unii Europejskiej. Ewentualne opóźnienie będzie groziło utratą dotacji.

Na drugim miejscu znalazł się zakup pociągów Pendolino dla PKP Intercity. Kontrakt jest warty ok. 1,8 mld zł. Dofinansowanie UE wyniesie 400 mln zł. Dwadzieścia pociągów zespołowych Pendolino będzie kosztowało PKP Intercity 400 mln euro. Początkowo środki z UE miały pokryć połowę tej kwoty, ale zakup został oceniony jako komercyjny, który nie będzie służył wszystkim pasażerom. Stąd przewoźnik musiał zaciągnąć kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, aby pokryć różnicę. Poza tym, Pendolino, które może jechać z prędkością 250 km/h w Polsce nie przekroczy 220 km/h. Nie wiadomo także ile będą kosztowały bilety na Expres InterCity Premium, choć zarząd PKP Intercity zapewnia, że nie będą one drogie.

Ostatnim projektem kolejowym, który w rankingu znalazł się na czwartej pozycji, jest tunel kolejowy na lotnisko Okęcie. Jego koszt to 366 mln zł, zaś dofinansowanie - 202 mln zł. Jak uzasadnia „Polityka” pociągi jadące na Lotnisko Chopina jak dotąd wożą przede wszystkim powietrze. Przyczyn jest kilka: dwóch przewoźników obsługujących trasę SKM i KM, skomplikowany system biletów, niekorzystne usytuowanie  stacji przy lotnisku, czy długi czas przejazdu i częste awarie. 

Oto ranking najsłabszych inwestycji według gazety:

  1. Podziemny dworzec Łódź Fabryczna. Koszt: 1,76 mld zł. Dofinansowanie UE: 1,2 mld zł (niepewne).
  2. Pendolino dla PKP Intercity. Koszt: ok. 1,7 mld zł. Dofinansowanie UE: ok. 400 mln zł.
  3. Nowy port lotniczy pod Lublinem. Koszt: 418 mln zł. Dofinansowanie UE: 125 mln zł.
  4. Tunel kolejowy na lotnisko Chopina w Warszawie. Koszt: 366 mln zł. Dofinansowanie UE: 202 mln zł.
  5. Gmach Opery i Filharmonii Podlaskiej. Koszt: 220 mln zł. Dofinansowanie UE: 100 mln zł.
  6. Nowy stadion w Lublinie. Koszt: 140 mln zł. Dofinansowanie UE: 72 mln zł.
  7. Termy w Lidzbarku Warmińskim. Koszt: 96 mln zł. Dofinansowanie UE: 66 mln zł.
  8. Aquapark w Działdowie. Koszt: 33 mln zł. Dofinansowanie UE: 17 mln zł.
  9. Rozbudowa lotniska Zielona Góra-Babimost. Koszt: 14 mln zł. Dofinansowanie UE: 12 mln zł.
  10. Ekomarina w Węgorzewie. Koszt: 2,5 mln zł. Dofinansowanie UE: 1,6 mln zł.