DB Schenker: PKP Cargo nadal łamie prawo

DB Schenker: PKP Cargo nadal łamie prawo

17 lipca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

DB Schenker Rail Polska przypomina, że PKP Cargo operując, nie jako przewoźnik, ale zarządca infrastruktury, wciąż stosuje – pomimo decyzji UTK - niezgodne z prawem, dyskryminujące praktyki wobec innych przewoźników kolejowych. 

Fot. Patryk Farana

Przypomnijmy, że 28 maja 2013 roku Urząd Transportu Kolejowego zakończył prowadzone przez 1,5 roku postępowanie administracyjne w stosunku do spółki PKP Cargo. W oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy – dostarczony zarówno przez organizacje zrzeszające przewoźników kolejowych, jak też przez samych przewoźników  - Prezes UTK wydał decyzję, w której stwierdził, że PKP Cargo dopuściło się naruszenia przepisów ustawy o transporcie kolejowym. Niezgodne z prawem jest łączenie przez tę spółkę działalności w zakresie przewozów kolejowych z faktycznym wykonywaniem funkcji przypisanych zarządcy infrastruktury kolejowej.

PKP Cargo faktycznym zarządcą

W uzasadnieniu swojej decyzji urząd wyjaśnił, że zarządzana przez PKP Cargo infrastruktura stanowi infrastrukturę kolejową, a w odniesieniu do niej PKP Cargo pełni funkcje faktycznego zarządcy. Stwierdzenie to ma konsekwencje dwojakiego rodzaju. Z jednej strony oznacza, że PKP Cargo w sposób nieuprawniony zarządzała i nadal zarządza infrastrukturą kolejową wraz z elementami infrastruktury usługowej jako zarządca infrastruktury kolejowej, z drugiej zaś, że spółka jako faktyczny zarządca infrastruktury, zobowiązana jest udostępniać tę infrastrukturę innym przewoźnikom kolejowym na równych i niedyskryminujących zasadach.

Wykonywanie przez PKP Cargo czynności przypisanych zarządcy infrastruktury kolejowej oznaczało w praktyce, w odniesieniu do wielu przypadków, niejednakowe podejście w stosunku do innych przewoźników wnioskujących o dostęp do infrastruktury zarządzanej przez PKP Cargo. Spółka oferowała na przykład możliwość korzystania z zarządzanych przez nią torów w godzinach nocnych, czyli dokładnie wtedy, kiedy niemożliwe jest wykonanie wszystkich czynności związanych z nadaniem przesyłki.

Ochrona monopolu?

Takie praktyki wydają się być zachowaniem, które z jednej strony przy bardzo wysokich stawkach za świadczone usługi w dużej mierze chroni monopol na granicy wschodniej, a z drugiej strony pozwala oferować ceny dumpingowe w innych obszarach biznesowych. Efektem takiego podejścia było i nadal jest, omijanie przez przewoźników tych miejsc i wykorzystywanie transportu drogowego w celu przewozu ładunków, czy też całkowite omijanie terenu Polski. „W świetle takiej praktyki PKP Cargo, nikogo nie powinna przykładowo dziwić decyzja Kolei Rosyjskich dotycząca budowy szerokiego toru do Wiednia, z pominięciem terenu Polski” – uważa DB Schenker Rail Polska.

Termin na usunięcie przez PKP Cargo nieprawidłowości stwierdzonych w decyzji wyznaczono na dzień 31 grudnia 2013 roku.

DB Schenker Rail Polska, podobnie jak wielu innych przewoźników kolejowych, ma nadzieję, że decyzja Prezesa UTK zostanie przez PKP Cargo niezwłocznie wykonana i cała infrastruktura kolejowa zostanie przekazana zarządcy infrastruktury.

W przypadku niewykonania decyzji Prezesa UTK, DB Schenker Rail Polska rozważy podjęcie dalszych kroków prawnych obejmujących między innymi złożenie kolejnego wniosku do Prezesa UTK, w tym również o nałożenie kary pieniężnej na PKP Cargo,  złożenie stosownego zawiadomienia do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak też dochodzenie roszczeń odszkodowawczych/

Stanowisko PKP Cargo

Po opublikowaniu przez DB Schenker komunikatu, swoje stanowisko w sprawie zaprezentowało PKP Cargo w nadesłanym oświadczeniu:

W związku z decyzją Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z dnia 28 maja 2013 roku, w której Urząd stwierdził naruszenie przez PKP CARGO przepisów z zakresu kolejnictwa, PKP CARGO informuje:

  1. PKP CARGO dysponuje niektórymi elementami infrastruktury usługowej ze względu na uwarunkowania historyczne. Zgodnie przepisami  ustawy z dnia 8 września 2000 roku o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP S.A. obiekty przeznaczone do obsługi ruchu towarowego mogły zostać przekazane do PKP CARGO.
  1. PKP CARGO od kilku lat prowadzi zaawansowane prace, które służą uporządkowaniu przekazanego w ramach przywołanej powyżej ustawy majątku i zarządzania nim w sposób odpowiadający przepisom ustawy o transporcie kolejowym  Należy podkreślić, iż w wyniku prac liczba punktów ładunkowych będących w dyspozycji PKP CARGO zmniejszyła się w ciągu ostatnich trzech lat z ponad 1000 do 78.
  1. Niezależnie od podejmowanych przez PKP CARGO działań restrukturyzacyjnych w zakresie posiadanego majątku, Spółka nie zgadza się z rozstrzygnięciem regulatora, w szczególności co do kwalifikowania niektórych elementów posiadanego majątku jako infrastruktury kolejowej, toteż PKP CARGO zaskarży decyzję Prezesa UTK w trybie przewidzianym w ustawie.

Spółka złożyła już odwołanie od decyzji Prezesa UTK.