Tramwaje Śląskie konsekwentnie realizują projekt mający na celu poprawę jakości śląskich torowisk tramwajowych, a co za tym idzie zmniejszenie hałasu powodowanego przez przejeżdżające tramwaje.
Projekt o nazwie „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” jest współfinansowany przez UE. W jego ramach budowane są nowoczesne torowiska z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Ale nie sposób budowy czy wykorzystywane technologie wzbudzają zainteresowanie pasażerów i mieszkańców. Dla większości z nich znacznie większe znaczenie ma fakt, że w wyniku podjętych przez nas inwestycji, w Aglomeracji robi się coraz ciszej, a emitowany przez tramwaje i torowiska hałas obniża się sukcesywnie i konsekwentnie. Jako jedni z pierwszych efekty modernizacji odczuli mieszkańcy centrum Bytomia na ulicach Moniuszki i Katowickiej w rejonie Centrum Handlowego „Agora” oraz osiedla Tysiąclecia w Katowicach, chociaż tu zakończyliśmy dopiero pierwszy etap prac na odcinku przy Stadionie Śląskim.
Wiadomości z placu budowy:
w Bytomiu:
Na całym zakresie torowiska w ul. Katowickiej od ul. Jagiellońskiej do Pl. Kościuszki wylana została, w technologii „na mokro”, płyta betonowa oraz ułożona nawierzchnia betonowa. Na początku lipca torowisko zostało dopuszczone do ruchu, a tramwaje wróciły na stałe trasy.
Fot. Tramwaje Śląskie
Rozebrano już ostatni fragment starego torowiska wzdłuż ul. Łagiewnickiej oraz ul. Świętochłowickiej, wykonane zostały także prace ziemne, obecnie trwa przebudowa kolizji z infrastrukturą techniczną.
Zakończono prace na jednym z torów na przejeździe przez ul. Zabrzańską w rejonie HKS Stal Bobrek. Pasażerowie podróżują już nowym torowiskiem.
w Chorzowie:
Na torowisku w ul. Armii Krajowej od strony Katowic zakończone zostały prace związane z wykonaniem podbudowy pod torowisko, w tym samym czasie Chorzowsko – Świętochłowickie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji rozpoczęło przebudowę kanalizacji. Trwa układanie płyt prefabrykowanych. W rejonie granicy ze Świętochłowicami na jednym torze zakończyło się układanie płyt prefabrykowanych i teraz trwa montaż szyn.
Fot. Tramwaje Śląskie
w Katowicach:
Zakończyły się prace na torowisku wzdłuż Parku Śląskiego, na odcinku pomiędzy pętlami; mieszkańcy okolicznych bloków na osiedlu Tysiąclecia mogą śmiało otwierać okna, bo różnica w docierającym do mieszkań poziomie hałasu jest ogromna. Tramwajów przy Stadionie nie słychać! Trwają prace na odcinku od Żyrafy do wejścia głównego do Parku, gdzie torowisko budowane jest w nowym śladzie.
Fot. Tramwaje Śląskie
Na odcinku od ul. Stawowej do Placu Wolności zakończyły się prace budowlane jednego toru, a obecnie trwają prace przy układaniu drugiego torowiska.
Wkrótce rozpoczną się prace na torowisku w ul. Obrońców Westerplatte. Wykonawca oficjalnie odebrał plac budowy. Prace budowlane rozpoczną się zaraz po zatwierdzeniu Projektu czasowej organizacji ruchu, co najprawdopodobniej nastąpi na przełomie lipca i sierpnia.
w Rudzie Śląskiej:
Trwa przebudowa przejazdów drogowo – tramwajowych w rejonie ronda Unii Europejskiej. Zakończone zostały prace związane z wykonaniem podbudowy oraz ułożeniem prefabrykowanych płyt torowych. Wdrożono kolejny etap tymczasowej organizacji ruchu i na drugim przejeździe przez rondo rozpoczęły się roboty ziemne.
Fot. Tramwaje Śląskie
w Sosnowcu:
Od pętli Zagórze w kierunku centrum Sosnowca rozpoczęło się układanie torowiska. W części za tunelem trwają jeszcze prace związane z przekładaniem sieci elektro-energetycznych.
Fot. Tramwaje Śląskie
Wyłoniony został wykonawca prac na wiadukcie tramwajowym nad ul. Orląt Lwowskich. Do października firma Skanska zdemontuje stare i zamontuje nowe przęsło wiaduktu, wykona wzmocnienie nasypów i wymieni słupy trakcyjne. Zasadnicza część prac z zawieszeniem ruchu tramwajowego rozpocznie się na przełomie sierpnia i wrześnie.
w Zabrzu:
Na torowisku w ul. Bytomskiej od ul. Chrobrego do ul. Drzymały, zakończyło się układanie płyt torowych i rozpoczęto montaż szyn.
Trwają prace ziemne na ul. Wolności na odcinku od ul. Kondratowicza do granicy z Gliwicami.
Fot. Tramwaje Śląskie
Na ul. 3 Maja w rejonie skrzyżowania z ul. Makoszowską i Lutra trwa układanie płyt torowych i montaż torowiska.
Ponadto na przełomie lipca i sierpnia nastąpi:
- otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym dla zadań nr 3 i 4: „Modernizacja torowiska tramwajowego wbudowanego w jezdnię ul. Kościuszki od al. Górnośląskiej do wiaduktu kolejowego w Katowicach. Przebudowa sieci trakcyjnej oraz Modernizacja końcowego odcinka linii nr 6 i 16 w Katowicach Brynowie”. Według szacunków Tramwajów Śląskich prace budowlane powinny się rozpocząć we wrześniu 2013 r.
- rozstrzygnięcie postępowania przetargowego i wybór wykonawcy dla zadań zlokalizowanych w Katowicach wzdłuż ul. Sosnowieckiej i w Sosnowcu wzdłuż ulic Jana III Sobieskiego i Józefa Piłsudskiego.
Tabor
Modernizacja wagonów typu 105 N
Obecnie do obsługi pasażerskiej skierowane zostało 28 wagonów typu 105 N zmodernizowanych przez Modertrans oraz 8 zmodernizowanych przez Zakład Usługowo Remontowy Tramwajów Śląskich. Jeszcze w lipcu na tory wyjadą 4 kolejne wagony po gruntownej modernizacji.
Fot. Tramwaje Śląskie
Twisty od Pesy
Pod koniec 2013 r. spodziewamy się pierwszego nowego niskopodłogowego tramwaju zaprojektowanego i wyprodukowanego przez Pesę Bydgoszcz specjalnie dla Tramwajów Śląskich. Prawdopodobnie nastąpi to w trakcie uroczystych obchodów 115-lecia tramwajów elektrycznych na Śląsku.