Luksusowa „Czerwona Strzała”

Luksusowa „Czerwona Strzała”

25 sierpnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Czy można wydać całą pensję na dziewięciogodzinną podróż pociągiem? Okazuje się, że tak i bynajmniej nie musi być to przejazd legendarnym „Orient-Expressem”.

Fot. Przemysław B. Jezierski

Od ponad 80 lat w Rosji funkcjonuje prestiżowe nocne połączenie, które zyskało już sławę legendy. „Krasnaja Strela”, czyli „Czerwona Strzała”, bo tak nazywa się megaluksusowy pociąg sypialny, zapewnia wygodny przejazd między dwoma najważniejszymi miastami Rosji: Moskwą i Petersburgiem. Oferuje najwyższy komfort, rzecz jasna za odpowiednią cenę.

Z pieśnią na peronach

Luksusowy hotel na żelaznych kołach opuszcza perony przy dźwiękach patriotycznych pieśni. W czasie odjazdu i przyjazdu składu na dworcu Leningradzkim w Moskwie z głośników puszczana jest pieśń „Moskwa” autorstwa Olega Gazmanowa, a na dworcu Moskiewskim w Sankt Petersburgu rozbrzmiewa „Hymn Wielkiego Miasta” Reinholda M. Gliera.

Pociąg odjeżdża z obu stacji o tej samej porze, czyli o 23.55 i melduje się na stacjach docelowych rano, po równych dziewięciu godzinach jazdy, bez postojów na stacjach pośrednich.  

Według „Czerwonej Strzały” można regulować zegarki. Zarówno odjazd, jak i przyjazd odbywa się z dokładnością co do sekundy!

Blasku słynnej „Czerwonej Strzały” nie są w stanie przyćmić nawet supernowoczesne pociągi Sapsany, obsługujące trasę Moskwa – Petersburg w ciągu dnia. Dopiero nocne połączenie zapewnia podróżującym komfort jak w hotelu, a jego goście mogą się pławić w przepychu i luksusie.

Standard dla gości

Pociąg zestawiony jest z 15 wagonów, zawsze idealnie czystych bez względu na warunki atmosferyczne. Wagony te zostały wyprodukowane przez rosyjskie zakłady Tverskoy Vagonostroitelniy Zavod specjalnie do obsługi tego pociągu.

Do dyspozycji pasażerów jest pięć wagonów sypialnych 2 klasy (kupe) z przedziałami czteroosobowymi, osiem wagonów 1 klasy (lux) z przedziałami dwuosobowymi, jeden wagon-salonka (VIP) z czterema przedziałami jednoosobowymi oraz wagon restauracyjny. Dodatkowo, jeden z wagonów 2 klasy przystosowany jest do przewozu osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Pałacowe wnętrza

Wnętrze pociągu urządzono z przepychem i pieczołowitą dbałością o detale. Korytarze i przedziały wyłożone są dywanami, a eleganckie zasłony w oknach dodają uroku i oryginalnego charakteru. Na pasażerów czekają łóżka pościelone w nienaganny sposób, a także kapcie, zestaw toaletowy, a rano – wykwintne śniadanie i świeża prasa. Wszystko to w cenie biletu.

W przedziałach 1 klasy, które są obszerniejsze, zabudowano indywidualne łazienki z prysznicemi. Zapewniono również telewizję i DVD.

Jeszcze wyższy standard panuje w wagonie VIP, gdzie pasażer ma wszystko, czego dusza zapragnie, łącznie z osobistym barem oferującym najdroższe alkohole świata. W każdej chwili można też zamówić dowolny posiłek, który dostarczy obsługa pociągu.

W stylowym wnętrzu wagonu restauracyjnego łatwo poczuć się jak w pałacu Michajłowskim i zjeść wykwintną kolację za niebagatelną sumę kilku tysięcy rubli!

Ukryty w magazynie

Historia pociągu sięga lat 30. ubiegłego wieku. Po raz pierwszy w trasę wyjechał 10 czerwca 1931 r., osiągając średnią prędkość 70 km/h i pokonując trasę 650 km w czasie 12 godzin. W tamtych czasach było to znakomitym wynikiem.

W czerwcu 1941 r. w czasie Wielkiej Wojny Ojczyźnianej kursowanie pociągu zawieszono, a luksusowy skład ukryto w kolejowym magazynie. W marcu 1944 r., po zniesieniu blokady Leningradu, "Czerwona Strzała" powróciła na tory i w niezmienionej relacji kursuje do dziś.

Początkowo wagony miały ciemnoniebieską malaturę, a od 1962 r. wprowadzono – bardziej pasujący do nazwy pociągu – odcień ciemnej czerwieni.

Pensja na bilet

Ceny biletów na „Czerwoną Strzałę” są zaporowe, mimo to krezusów łaknących luksusu nie brakuje. Dziewięciogodzinna podróż flagowym pociągiem może kosztować nawet 27 000 rubli, czyli 2 700 zł.

Bilety można kupować z 45-dniowym wyprzedzeniem. Osoby rezerwujące bilet z kilkudziesięciodniowym wyprzedzeniem zapłacą najmniej. W dniu wyjazdu ceny są wyższe nawet o 150 proc.

Najtańsze bilety na wagon sypialny 2 klasy w przedsprzedaży kosztują 2 600 rubli, czyli 260 zł, a ich cena z każdym dniem rośnie aż do 6 900 rubli w dniu wyjazdu. Podobnie jest z 1 klasą. Ceny biletów zaczynają się od 6 700  rubli i dochodzą do 8 200 rubli.

Przejazd w najdroższym wagonie VIP to wydatek od 19 000 do 27 000 rubli.

„Krasnaja Strela” jest numerem jeden w przenośni i dosłownie. Jest to najbardziej luksusowy i najdroższy pociąg pasażerski w Federacji Rosyjskiej.