Na linię łódzką trafi 10 piętrowych EZT-ów

Na linię łódzką trafi 10 piętrowych EZT-ów

23 sierpnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wraca pomysł wprowadzenia piętrowego taboru na linię Łódź – Warszawa. W ciągu kilku tygodni PKP Intercity ogłosi przetarg na dostawę 10 piętrowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Fot. Dominik Skudlarski

W październiku 2011 r. PKP Intercity ogłosiło przetarg na zakup 30 piętrowych wagonów piętrowych, które miały jeździć między Warszawą a Łodzią. Jednak w listopadzie 2012 r. przewoźnik zrezygnował z tego projektu, tłumacząc decyzję brakiem dofinansowania inwestycji z UE.

Na piętrze do Koluszek

Jak dowiedział się „Kurier Kolejowy” przewoźnik wraca do projektu, ale tym razem nie chce kupować wagonów, tylko piętrowe EZT-y. 10 jednostek zostanie kupionych w ramach projektu „Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Warszawa - Łódź”. Piętrusy będą w przyszłości obsługiwały relację ze stolicy do Łodzi ze stacjami pośrednimi: Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia, Żyrardów, Skierniewice, Koluszki, Łódź Widzew i Łódź Fabryczna.

Ze specyfikacji zamówienia wynika, że EZT-y będą rozwijać prędkość co najmniej 160 km/h. Długość zespołu powinna wynosić 170 m. Każdy z pociągów ma pomieścić ok. 600 osób, z czego ok. 125 miejsc będzie w klasie pierwszej. W EZT-ach mają znaleźć się miejsca dla osób niepełnosprawnych i stojaki na rowery.

15-letnie utrzymanie

Piętrowe jednostki mają być wyposażone w pokładowe urządzenia systemu sterowania ruchem ERTMS poziomu 2. Dostawcy pojazdów mają zagwarantować im 15-letni serwis do 4 poziomu utrzymania.

Spółka planuje uzyskać dofinansowanie z UE oraz zaciągnąć kredyt na zakup tego nowoczesnego taboru.

Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, informuje, że przetarg na piętrusy może być ogłoszony w ciągu kilku tygodni. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pociągi wejdą do eksploatacji po 30 miesiącach od podpisania umowy z wybranym dostawcą.