IGTL i RBF przeciwne zabraniu miliarda zł kolei

IGTL i RBF przeciwne zabraniu miliarda zł kolei

27 sierpnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Izba Gospodarcza Transportu Lądowego i Forum Kolejowe Railway Business Forum protestują przeciwko odebraniu PKP PLK 1 miliarda zł z tegorocznego budżetu państwa. Publikujemy ich komunikat w tej sprawie.

Fot. PKP PLK

„Ogłoszony 20 sierpnia  b.r. projekt nowelizacji Budżetu Państwa na rok 2013 zakłada  zmniejszenie  o 1 mld złotych wydatków na infrastrukturę kolejową  przy założeniu utrzymania  poziomu inwestycji. Oznacza to, iż  PKP PLK SA  będą  musiały pokryć te wydatki ze środków własnych poprzez emisję obligacji, które objąć ma Bank Gospodarstwa Krajowego. Zdajemy sobie sprawę z dążenia do równoważenia  budżetu, jednak w przypadku kolejnictwa, które przecież miało być dla Rządu priorytetem w obecnej kadencji, takie działania mogą mieć  niezwykle szkodliwe skutki.

Po pierwsze, określona w art. 5 Ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego  zasada, że „wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną prze ministra właściwego do spraw transportu ustala się w ustawie budżetowej w wysokości nie niższej niż 18 proc. planowanych na dany rok wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych”, miała na celu między innymi wprowadzenie  stabilności dla planowania rozwoju kolejnictwa. Odejście, choćby na krótki okres, od tej zasady, wprowadza załamanie przewidywalności rynku. Niepokojące są sygnały, że zawieszenie wspomnianego artykułu  możliwe jest także w 2014 r. na zdecydowanie większą skalę, co może grozić zwiększeniem kosztów inwestycji, przedłużeniem terminów realizacji czy nawet koniecznością rezygnacji z niektórych zadań.

Po drugie polityka oddłużania kolejnictwa poprzez redukcję długów PKP SA, a jednocześnie wzrost zadłużenia PKP PLK SA jest zupełnie nieefektywna, nie mówiąc już o niebagatelnie rosnących kosztach obsługi zobowiązań PKP PLK SA. Nie uspokaja zapowiedź Rządu, iż długi te zostaną spłacone przez Fundusz Kolejowy w latach 2016-2019. Już dzisiaj większość środków z tego funduszu nie jest przekazywana na inwestycje w infrastrukturę kolejową, a spłata długów PKP PLK SA w przyszłości może te proporcje jeszcze bardziej zaburzyć na niekorzyść inwestycji.

W związku z powyższym zwracamy się z apelem do Posłów na Sejm, aby rozważyli możliwość odejścia od projektowanych zmian w przypadku inwestycji infrastrukturalnych realizowanych przez PKP PLK SA, albowiem instrumenty finansowe dotyczące kolei w Polsce muszą być stabilne i przewidywalne. W innym przypadku, wbrew strategiom transportowym w Polsce i wspólnej strategii Unii Europejskiej, nie da się zrealizować idei zrównoważonego rozwoju transportu."

Pod apelem figurują podpisy Marity Szustak z IGTL i Henryka Klimkiewicza z RBF.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Nowy design na Dworcu Centralnym Nowy design na Dworcu Centralnym
Następny artykuł Niemcy: autobusy odbierają pasażerów kolei Niemcy: autobusy odbierają pasażerów kolei