Niemcy: autobusy odbierają pasażerów kolei

Niemcy: autobusy odbierają pasażerów kolei

27 sierpnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od 1 stycznia tego roku w Niemczech zniesiono monopol kolei na połączenia dalekobieżne. Deutsche Welle informuje, że Niemcy przesiedli się do autobusów, które są po prostu tańsze i nie szkodzą środowisku bardziej niż pociągi.

Fot. Kuba Batorowicz

Z Bonn do Berlina można teraz dojechać autobusem za 22 euro. Podróż pociągiem na tej trasie kosztuje ponad 100 euro. Z Berlina do Drezna dojedziemy pociągiem za 63 euro, zaś autobusem za 9 euro – czas przejazdu jest porównywalny i wynosi 2,5 h.

Według ministerstwa transportu RFN urzędy w krajach związkowych wystawiły do końca czerwca 158 licencji na nowe połączenia autobusowe w ruchu krajowym dalekobieżnym. Na zbadanie czeka jeszcze 61 wniosków.

Federalne Stowarzyszenie Przedsiębiorstw Komunikacji Autobusowej (BDO) zaniepokojone jest szybko rosnącym rynkiem, ponieważ nowi przewoźnicy będą oferowali ceny dumpingowe.

Według Federalnego Urzędu Ochrony Środowiska bilans ekologiczny autobusów dalekobieżnych „wygląda bardzo przyzwoicie”. Emisja CO2 autobusu dalekobieżnego z pasażerami nie jest o wiele wyższa od średniej emisji pociągu, a zużycie energii jest nawet niższe. Autobus dalekobieżny zużywa na odcinku 100 km 1,5 litra paliwa na pasażera; kolej w przeliczeniu średnio 2,5 litra.