PKP IC kupuje FLIRT-y najnowszej generacji

PKP IC kupuje FLIRT-y najnowszej generacji

28 sierpnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przewoźnik wybrał ofertę konsorcjum Stadler - Newag w przetargu na 20 EZT. Jeśli PKP IC podpisze z oferentami umowę, zamówi składy FLIRT 3 najnowszej generacji, których nie ma jeszcze żaden inny przewoźnik, a są już produkowane dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Fot. Stadler Rail

Kupowane za ponad 1,5 mld zł składy zespołowe w barwach PKP Intercity kursować będą na trasach Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków, Gdynia – Katowice, oraz Kraków – Szczecin. Ale zanim w zakładzie Stadlera rozpocznie się ich produkcja, przewoźnik musi podpisać umowę ze zwycięskim konsorcjum. Stan Skalski, dyrektor sprzedaży Stadlera na Europę Środkową, informuje, że data zawarcia kontraktu nie jest jeszcze ustalona. Najpierw musi minąć okres na złożenie ewentualnych zaskarżeń decyzji zamawiającego przez konkurentów Stadlera i Newagu.

Wysokie wymagania

Skalski nie chce na razie zdradzić, jaki będzie podział ról członków zwycięskiego konsorcjum przy realizacji kontraktu z PKP Intercity. Można się jednak domyślać, że składy typu FLIRT powstaną w zakładzie Stadlera w Siedlcach, zaś nowosądecki Newag będzie świadczył 15-letni serwis pojazdów.

- Mogę już za to powiedzieć, że zaoferowaliśmy tabor, który spełnia wszystkie wymagania zamawiającego, a te były wysokie. Przygotujemy dla PKP Intercity składy FLIRT 3 wyposażone w system ETCS poziomu drugiego. EZT tej serii, także z ETCS budujemy już dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, ale te będą pociągami regionalnymi, a teraz zaprojektujemy składy kategorii intercity – informuje Stan Skalski.

Sprawdzona konstrukcja

Stadler FLIRT to rodzina elektrycznych zespołów trakcyjnych, produkowanych od 2004 r. w zakładach szwajcarskiej firmy Stadler Rail, a od 2007 r. również w zakładzie tej firmy w Siedlcach. Nazwa handlowa FLIRT to akronim od Fast Light Innovative Regional Train.

FLIRT-y powstają w różnych wersjach o różnej liczbie członów i przeznaczeniu. W Polsce eksploatowane są składy 4 - członowe, oznaczone jako ER75 w Kolejach Mazowieckich i EN75 w Kolejach Śląskich. Ponadto zostały zamówione składy 2 - członowe dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. FLIRT-y PKP Intercity będą miały długość prawie 150 m.