DB Schenker RP zmodernizował warsztaty w Rybniku

DB Schenker RP zmodernizował warsztaty w Rybniku

17 października 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wczoraj oficjalnie otwarto nowoczesną, potokową linię napraw wagonów w rybnickim Oddziale Napraw Wagonów DB Schenker Rail Polska. Dzięki inwestycji za ponad 11 mln zł, spółka zaoszczędzi na kosztach remontu własnego taboru i zaoferuje naprawy innym przewoźnikom.

Fot. Adam Brzozowski

Przedstawiciele DB Schenker Rail Polska zapewniają, że nowa linia napraw wagonów w Rybniku jest aktualnie najnowocześniejszym obiektem tego typu w całej grupie DB. Powstała poprzez zmodernizowanie dotychczasowych warsztatów. Inwestycja kosztowała 11,14 mln zł, co było dla przewoźnika sporym wydatkiem, poniesionym z własnego budżetu w niepewnych czasach. Christian Schreyer, prezes DB Schenker Rail Polska, przyznaje, że obecna sytuacja na rynku nie służy inwestycjom - widać spadki cen w przewozach, gdyż konkurencja jest silniejsza. Ale dzięki inwestycji można lepiej wykorzystać zasoby i  przygotować się na poprawę koniunktury.

Przemówienie podczas uroczystości oficjalnego otwarcia obiektu.

Przepływ węglarek

Jeszcze rok temu w rybnickim warsztacie prowadzono produkcję gniazdową. Wagony były naprawiane w jednym miejscu, w którym realizowano rozmaite procesy naprawy. Ten model pracy był nieefektywny. Dlatego postanowiono wprowadzić linię potokową, czyli przejść na produkcję przepływową, usprawniając proces napraw i renowacji wagonów oraz poprawiając komfort i jakość pracy.

- Dziś każdy wagon „przechodzi” po hali do kolejnych, wyspecjalizowanych sekcji. Dzięki temu zwiększyliśmy moce przerobowe, skróciliśmy czas naprawy wagonów i zmniejszyliśmy koszty napraw i utrzymania taboru. Teraz proces napraw przypomina proces produkcji wagonów czy lokomotyw – opowiada Michael Hetzer, członek zarządu ds. produkcji w DB Schenker Rail Polska.

Dzięki nowej linii potokowej DB Schenker może serwisować w Rybniku do 2500 wagonów rocznie, czyli trzykrotnie więcej niż dotychczas. A średni czas naprawy wagonu skrócił się o 80 proc. Prace remontowe wagonów w zmodernizowanym oddziale odbywają się równolegle na dwóch dziesięciostanowiskowych liniach potokowych, każda o długości 265 m.

Inwestycja oznaczała przebudowę części głównej hali naprawczej i zakup nowoczesnych urządzeń. Zakład zyskał nowe tory, posadzki, kanały rewizyjne, instalację elektryczną, powietrzną i gazów technicznych.

Z CRAB-em na hali

Zmodernizowano całkowicie system oświetlenia. Jednostka została wyposażona w nowoczesne urządzenia, wykorzystywane przy remontach taboru m.in. w system pomiaru nacisku osi zestawów kołowych, ciągnik szynowo-torowy CRAB do przetoku wagonów, przesuwnicę wagonową, radiowy system sterowania suwnicami oraz najnowsze w całej grupie DB Schenker Rail hydrauliczne urządzenie do prostowania elementów wagonów takich jak ściany, słupki, drzwi, bez konieczności ich demontażu.

Wprowadzenie w warsztacie linii potokowej oznaczało również wprowadzenie nowej organizacji pracy. Grupa DB Schenker od dawna wprowadza w swojej organizacji lean manufacturing (tzw. produkcja odchudzona), czyli sposób zarządzania pozwalający osiągać lepsze wyniki. Michael Hetzer podkreśla, że aktualnie menedżerowie warsztatów starają się przekonać do nowej organizacji pracowników, którzy muszą zapomnieć o dawnych nawykach. Stanowiska pracy wyposażono w nowe narzędzia i urządzenia oraz wdrożono system wizualnego zarządzania częściami zamiennymi KANBAN.

Galeria zdjęć warsztatów w Rybniku: