Transport miejski Metro: zabetonowano łącznik pod placem Defilad

Metro: zabetonowano łącznik pod placem Defilad

12 listopada 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W szybie demontażowym A13, przez który zimą zeszłego roku na powierzchnię wyprowadzono tarczę TBM Anna, właśnie zabetonowano płytę stropową korytarza, który połączy stację Centrum z łącznikiem tunelowym Z01. Wykonawca centralnego odcinka II linii metra tylko w tym miejscu zastosował metodę odkrywkową.

Fot. budowametra.pl

Konstrukcja jednotorowego łącznika technicznego, którym pierwsze składy wjadą na centralny odcinek II linii metra, jest prawie zamknięta. Łącznik Z01 rozpięty pomiędzy I a II linią metra można podzielić na dwa odcinki, które wykonywano różnymi technologiami. Ten dłuższy, 363-metrowy wydrążyła tarcza TBM EPB. Natomiast ten krótszy, blisko 20-metrowy odcinek tunelu, który wpada w rękaw stacji Centrum, zrealizowano przy użyciu metody odkrywkowej.

Aby połączyć gotowy tunel z żelbetowym korytarzem, docięto i zeszlifowano ostatnie tubingi pozostawione przez maszynę, a następnie dowiązano zbrojenie do przygotowanego szkieletu łącznika. Znaczna część tak powstałych ścian łącznika została zabetonowana – tym samym rozpoczęto zamykanie całej konstrukcji. Oba odcinki połączone będą wspólną płytą denną, która całkowicie scali tunel łącznika.
Wewnątrz samego tunelu łącznikowego torowisko jest w pełni gotowe. Widoczne są również elementy podtrzymujące instalacje metra. Brakuje trzeciej szyny, która zapewni zasilanie taboru. Ze względu na prace prowadzone w szybie demontażowym układ torowy nie jest jeszcze połączony z I linią metra.

Niebawem otwór szybu demontażowego zostanie zamknięty i zasypany. Z pola widzenia zniknie również zewnętrzna część szachtu, przygotowana z myślą o planowanym Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Z uwagi na fakt, że ten budynek znajdzie się bezpośrednio nad tunelem łącznika, w płycie pośredniej i płycie dennej konstrukcji pozostawiono otwory na jego kolumny fundamentowe.