Kujawsko-pomorskie: mieszkańcy wolą kolej od autobusów

Kujawsko-pomorskie: mieszkańcy wolą kolej od autobusów

13 listopada 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Większość podróżnych wybiera podróż prywatnym samochodem. Drugim najchętniej wybieranym środkiem lokomocji jest kolej. W tym zakresie zdeklasowała ona przewoźników autobusowych – tak wynika z badań opinii pasażerskiej i preferencji transportowych w województwie kujawsko-pomorskim.

Fot. Przemysław Szkatuła

Prezentacja wyników badań odbyła się wczoraj w Toruniu. Badania (zrealizowane na przełomie maja i czerwca 2013 r.) polegały na zasięgnięciu opinii pasażerskiej na pokładach pociągów regionalnych jak i wśród mieszkańców województwa. Przeprowadził je zespół dr Michała Beima z Instytutu Sobieskiego we współpracy z Uniwersytetem Przyrodniczym.

Pierwsza grupa pytań miała na celu określenie preferencji transportowych podróżnych. Dla większości podróżujących najlepszym rozwiązaniem komunikacyjnym byłaby podróż prywatnym samochodem. Podkreślenia wymaga jednak fakt, że drugim najchętniej wybieranym sposobem przemieszczania się, była kolej wybierana przez blisko 30 proc. pytanych pasażerów. W tym zakresie kolej zdeklasowała przewoźników autobusowych, zarówno regionalnych jak i podmiejskich.

Arriva RP najlepszym przewoźnikiem

Druga grupa pytań dotyczyła oceny jakości usług świadczonych przez przewoźników działających w regionie. Celem tego zakresu badania było uzyskanie informacji od pasażerów na temat postrzegania spółki Arriva RP na tle innych podmiotów. Okazało się, że ta spółka została najwyżej oceniona wśród respondentów.

Uzyskała 1/3 ocen bardzo dobrych i prawie połowę ocen dobrych. Przeciętnie oceniło jej usługi 15,9 proc., złe zdanie miało 3,3 proc. podróżnych, a bardzo złe 1,6 proc. Na drugim miejscu uplasowała się komunikacja miejska w Bydgoszczy, na trzecim komunikacja miejska w Toruniu.

Kolejne szczegółowe pytania dotykały szerokiego spektrum świadczonych przez spółkę Arriva RP usług. Najwyższe noty uzyskały takie kryteria jak kultura pracy konduktorów i kierowników pociągów, czystość w pojazdach, bezpieczeństwo w pociągu i stan techniczny taboru. Nie najlepiej oceniono natomiast częstotliwość kursów, dostępność miejsc siedzących. Ogólnie jednak oferta spółki Arriva RP była oceniania dobrze, a nawet bardzo dobrze

Kolej przez pryzmat infrastruktury

Badania pokazały również jak duży wpływ na postrzeganie kolei ma cała infrastruktura, z którą stykają się podróżni na co dzień. Stan dworców kolejowych, stacji i przystanków kolejowych został oceniony przez badanych bardzo nisko.

Powyższe znalazło również odzwierciedlenie w oczekiwaniach podróżnych dotyczą przede wszystkim zwiększenia częstotliwości kursów, remontów głównych dworców kolejowych, mniejszych stacji i przystanków oraz dodatkowo uruchomienia internetowego kanału sprzedaży biletów.

Wyniki przeprowadzonych badań doskonale pokazują pozytywne postrzeganie zachodzących zamian i korzyści wynikające z demopolizacji rynku regionalnych przewozów pasażerskich. Warto jednak podkreślić fakt, że bez inwestycji w infrastrukturę dworców, stacji i przystanków, jak i podnoszenia prędkości na liniach lokalnych, pozyskiwanie nowych osób wybierających kolej jako główny środek transportu, będzie zadaniem trudnym.

Wyniki badań jakości usług wśród pasażerów pociągów Arriva RP

Wyniki badań preferencji transportowych mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego