Transport miejski Poznań szykuje „pekową” taryfę w komunikacji miejskiej

Poznań szykuje „pekową” taryfę w komunikacji miejskiej

26 listopada 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prezydent Poznania Ryszard Grobelny przedłożył Radzie Miasta propozycję nowej taryfy biletowej w ramach systemu PEKA. Ma ona obowiązywać od 1 maja 2014 r.

Fot. MPK Poznań

Nowa taryfa zakłada zwiększenie korzystania z transportu publicznego przez dostosowanie taryfy do potrzeb klientów, obniżenie kosztów podróży, poprawę sieci dystrybucji biletów i poprawę komfortu jazdy oraz lepsze zarządzanie transportem publicznym.

W taryfie PEKA pojawia się nowy bilet specjalny "Bilet Metropolitalny" dla osób płacących podatki w Poznaniu lub w gminach objętych porozumieniami międzygminnymi i ich dzieci, a także studentów studiujących w Poznaniu. Bilet uprawnia do zakupu biletów okresowych nawet do 12 proc. taniej.

W nowej taryfie nie ma obowiązku zbliżania karty do czytnika przy wyjściu, czyli check-out nieobowiązkowy. Ale jeśli ktoś będzie to robić, zbierze dodatkowe punkty w programie lojalnościowym. Program skierowany jest do użytkowników imiennej karty PEKA. Premiowanie korzystania z transportu publicznego punktami lojalnościowymi przyznawanymi za zdarzenia związane z wykorzystaniem biletu okresowego lub tPortmonetki na karcie PEKA. Nagradzane będą zbliżania karty do czytnika przy wejściu i wyjściu z pojazdu. Będzie istniała możliwość uzyskania biletu specjalnego w ramach transportowego programu lojalnościowego w momencie uzbierania odpowiedniej liczby punktów.

Od czerwca 2013 r. Zarząd Transportu Miejskiego, we współpracy z Biurem Prezydenta UMP, powadzi cykl spotkań z mieszkańcami Poznania. Do chwili obecnej odbyło się  10 spotkań, w których uczestniczyło 420 osób. Do końca roku planujemy zorganizowanie jeszcze 4 spotkań dla 150 osób. W pierwszej połowie 2014 roku planuje kontynuację spotkań z mieszkańcami. Chodzi o to, by informacja o przyszłych zmianach związanych z wprowadzeniem systemu PEKA w transporcie publicznym dotarła do jak największej grupy zainteresowanych i aby w jak najlepszy sposób dopasować ofertę do potrzeb pasażerów. Do najważniejszych zmian jakie zostały już zaproponowane to m.in. rezygnacja z obowiązkowego zbliżania karty do czytnika przy wyjściu z pojazdu, określenie czasu potrzebnego na przesiadkę – 20 minut, stworzenie założeń do Miejskiego Programu Lojalnościowego.

Harmonogram zmian:

  • 1.02.2014 - 30.12.2014 - I etap - zapisywanie ulg (Zapisywanie informacji o uprawnieniach do przejazdów bezpłatnych i ulgowych w systemie i na karcie PEKA)
  • 1.05.2014 - wejście w życie taryfy 2014
  • 1.05.2014 - 31.12.2014 - II etap - okres przejściowy (opłaty za przejazdy jednorazowe - do końca roku 2014 w pojazdach pozostaną kasowniki biletów papierowych. Bilety papierowe będą dostępne w punktach sprzedaży w opcjach takich samych jak Papierowa Karta Jednorazowa tj. bilet jednorazowy do 30 minut lub na 1 przejazd, bilet 24h oraz bilet 72h)
  • 1.01.2015 - III etap - zakończenie okresu przejściowego i docelowe wdrożenie