Samorządy wspierają modernizację węglówki

Samorządy wspierają modernizację węglówki

PODZIEL SIĘ

W Gdyni podpisano porozumienie władz lokalnych i stowarzyszeń obywatelskich pod nazwą „Samorządy dla rewitalizacji magistrali węglowej Śląsk - Porty”. W skład konsorcjum weszły gminy i powiaty zainteresowane rewitalizacją linii kolejowej nr 131.

Fot. zdunskawola.pl

- II RP była dumna z portu morskiego i miasta Gdyni, gdzie na miejscu małej osady rybackiej rozpoczęto budowę portu i linii kolejowej – mówi Piotr Niedźwiecki, prezydent Zduńskiej Woli, inicjator podpisania porozumienia. - Przyjechaliśmy z serca Polski, blisko 400 km, bo bardzo zależy nam na patriotyzmie gospodarczym, który promieniuje z miasta Gdynia. Byłem orędownikiem tej koncepcji, Zduńska Wola będąca w centrum Polski ma potencjał rozwojowy, funkcjonujący kiedyś węzeł kolejowy w Karsznicach może, przy udziale środków z Unii Europejskiej, wykorzystać potencjał trasy S8. Mamy wspólny interes z Gdynią, cieszy mnie współpraca i odpowiedzialne myślenie o rozwoju gospodarczym magistrali Śląsk - Porty.

Połączenia do portów

Inicjatywa Prezydenta Zduńskiej Woli mocno wpisuje się w zagadnienia, z jakimi zmagano się podczas konferencji w Gdyni, która odbyła się w poniedziałek, 9 grudnia.
- Można robić fantastyczne inwestycje w obszarze portu, ale podstawowe pytanie brzmi: jakie wzrastający ruch masowy w portach będzie miał połączenie z resztą kraju? – pytał Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Co dalej z układem drogowym, transportem kolejowym? Musimy otworzyć nowe możliwości dla obsługi kontenerów portu w Gdyni, który operuje największym w Polsce wolumenem towarów kontenerowych kierowanym na rynek Polski.

Dla sukcesu korytarza Bałtyk-Adriatyk potrzebne jest partnerstwo, przygotowania jednostek samorządów terytorialnych, inaczej sam pomysł Komisji Europejskiej może pozostać w planach jedynie na papierze.

Myślenie korytarzowe

- Przygotowane porozumienia stowarzyszeń na rzecz rewitalizacji magistrali węglowej to wielka nadzieja i szansa na przyszłość dla nas wszystkich – mówił Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Mamy za sobą wieloletnią batalię na rzecz budowy autostrady, staramy się działać na rzecz myślenia korytarzowego, cieszę się, że możemy razem współdziałać.

Główne cele porozumienia, to:

  • pełna rewitalizacja Magistrali Węglowej,
  • wspieranie budowy infrastruktury towarzyszącej dla Magistrali,
  • prowadzenie wspólnych działań na rzecz przywrócenia kolejowego transportu pasażerskiego na trasie Katowice – Tarnowskie Góry/Częstochowa – Zduńska Wola – Inowrocław – Bydgoszcz – Gdynia,
  • prowadzenie wspólnych działań zmierzających do ochrony zabytków techniki kolejowej związanej z Magistralą Węglową.

Do porozumienia przystąpiło 29 samorządów, które będą wspierać terminową i pełną realizację Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk. Ponadto, wśród sygnatariuszy znaleźli się m.in.: Wojciech Szczurek, prezes Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej, Andrzej Bojanowski, prezes Związku Miast i Gmin Morskich, dr Tomasz Sowiński, prezes Związku Miast Nadwiślańskich, Andrzej Stanuch, prezes Stowarzyszenia Samorządowego Autostrady A-1, Ryszard Śliwiński, prezes Stowarzyszenia Regionów Polskich Korytarza Transportowego Bałtyk - Adriatyk, Marcin Trzaska, prezes Stowarzyszenia Inicjatywy dla Infrastruktury oraz Piotr Niedźwiecki, reprezentujący Konsorcjum Na Rzecz Rewitalizacji Magistrali Węglowej Śląsk – Porty.