Czy UE dofinansuje tunel pod Świną?

Czy UE dofinansuje tunel pod Świną?

17 grudnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Włączenie portu w Świnoujściu do korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk otwiera szansę na pozyskanie środków unijnych na budowę tunelu drogowo-kolejowego pod rzeką Świną – informuje biuro posła do PE, Bogusława Liberadzkiego.

Fot. OhWeh, Wikimedia

Świnoujście od wielu lat ubiega się o budowę tunelu pod rzeką Świną. Stałe połączenie między wyspą a lądem jest nie tylko ważne dla mieszkańców, ale i dla inwestorów, jak również dla turystów.

W związku z włączeniem portu w Świnoujściu do korytarza Bałtyk-Adriatyk należącego do Transeuropejskiej Sieci Transportowej która będzie finansowana bezpośrednio z instrumentu ,,Łącząc Europę” (CEF), pojawiła się wreszcie szansa na uzyskanie funduszy na budowę tunelu drogow-kolejowego pod Świną.

Europoseł Bogusław Liberadzki wystosował do Komisji Europejskiej pytania ws. możliwości dofinansowania tej inwestycji z CEF. Czy tunel drogowy/kolejowy kwalifikuje się do finansowania z CEF jeśli port w Świnoujściu znajduje się po obu stronach Świny? Jak należy ubiegać się o środki z CEF, biorąc pod uwagę niechęć rządu centralnego, który nie docenia znaczenia portu morskiego w Świnoujściu? I czy właściwy organ województwa zachodniopomorskiego może ubiegać się o środki? – pyta Bogusław Liberadzki, zaniepokojony brakiem wsparcia ze strony rządu dla tego projektu,

Należy przypomnieć, że od II wojny światowej Polska nie zbudowała mostu samochodowego ani kolejowego na polską część wyspy Uznam, gdzie leży śródmieście Świnoujścia. Najdalej na północny zachód wysunięte polskie miasto nie ma połączenia kolejowego z resztą Polski, ale będzie mieć z całą siecią Kolei Niemieckich, Deutsche Bahn po planowanej odbudowie mostu kolejowego z wyspy Uznam do magistrali szynowej Berlin-Stralsund, zwanej Berlińską Koleją Północną.

Spodziewana odpowiedź Komisji Europejskiej na interpelacje europosła ma przyjść w połowie stycznia 2014 r.