Rozwój gdyńskiego portu zależy od kolei

Rozwój gdyńskiego portu zależy od kolei

31 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zarząd Morskiego Portu w Gdyni stał się właścicielem Nabrzeża Gościnnego. Dzięki temu za 3 lata w gdyńskim porcie powstanie tzw. obrotnica, umożliwiająca obsługę wielkich statków kontenerowych. Znacząco zwiększy to przeładunek towarów. Aby sprostać temu wyzwaniu gdyński port zabiega o poprawę stanu linii kolejowych prowadzących na nabrzeże.

Fot. ZMPG

Zakup Nabrzeża Gościnnego od Stoczni Marynarki Wojennej za 12,7 mln zł był niezbędny dla pogłębienie toru, którym podchodzą statki i akwenów wewnętrznych portu. Realizacja tej inwestycji pozwoli w znacznym stopniu zniwelować ograniczenia nawigacyjne a zarazem stworzy nowe szanse rozwoju nie tylko dla samego portu, ale również polskiej gospodarki.

Otwarcie na statki z Chin

- Ta inwestycja to kamień milowy, który pozwoli lepiej wykorzystać potencjał przeładunkowy gdyńskiego portu. Dzięki niej może on wejść do ligi wyżej i zacząć konkurować nie tylko w basenie Morza Bałtyckiego – powiedział w trakcie uroczystości podpisania umowy sprzedaży, Rafał Baniak, wiceminister skarbu.

Obecnie gdyński port jest w stanie obsługiwać statki o długości do 300 m. Dzięki nowej obrotnicy, która umożliwia manewrowanie statkami przed wejściem do portu, do Gdyni będą mogły zawijać statki o 84 metry dłuższe o całkowitej ładowności ok. 12 tys. TEU. W ramach inwestycji Zarząd Morskiego Portu w Gdyni planuje także pogłębić akweny portowe do głębokości 16 m. Pozwoli to na obsługę połączeń bezpośrednich na trasach oceanicznych m.in. do portów azjatyckich.

Inwestycja przyczyni się też do zwiększenia bezpieczeństwa nawigacji dużych statków masowych, przypływających do gdyńskiego portu. Szacunkowy koszt robót budowlanych wraz z kosztem nabycia Nabrzeża Gościnnego wynosi ok. 110 mln zł. ZMPG ubiega się o dofinansowanie projektu z funduszy unijnych w latach 2014 - 2020.

Dostępność kolejowa warunkiem rozwoju

Dobra dostępność kolejowa do portu to główny warunek przyszłego rozwoju przeładunków w Gdyni. Dlatego władze portu ze szczególną uwagą przyglądają się inicjatywom podejmowanym przez zarządcę infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe. W szczególności kciuki trzymają za projekt przebudowy dostępu kolejowego do Portu Gdynia, który został wprowadzony do planów inwestycyjnych PLK i ma być realizowany w latach 2014 - 2020.

- Kompleksowa przebudowa infrastruktury kolejowej stacji Gdynia Port, łączącej nabrzeża portowe ze szlakami kolejowymi to inwestycja niezbędna do zapewnienia stabilnego dostępu kolejowego do Portu Gdynia – podkreśla Beata Ostrowska, kierownik działu public relations.

Obecnie trwa przetarg na opracowanie studium wykonalności dla tego projektu. Warto przy tej okazji wskazać, że analogiczne projekty inwestycyjne są przygotowywane przez PLK także dla Portu Gdańsk oraz Zespołu Portów Szczecin - Świnoujście.

Konsultacje z PKP PLK i UTK

Większe obawy mogą budzić utrudnienia w dostępie do portu na odcinku Gdynia-Gdańsk, w związku z planowanym zwiększeniem natężenia ruchu osobowego na obszarze aglomeracji trójmiejskiej.

- Aktualnie trwają konsultacje Zarządu Portu, terminali przeładunkowych oraz Urzędu Transportu Kolejowego i PKP PLK nad określeniem rzeczywistej przepustowości torów kolejowych na odcinku Gdynia - Tczew po zakończeniu prowadzonych obecnie robót modernizacyjnych i uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – stwierdza Beata Ostrowska. – Jednak według wstępnych ocen nie powinno to stanowić ograniczenia rozwoju przewozów intermodalnych do i z Portu Gdynia, przynajmniej w ciągu najbliższych lat. Ale to, ostatecznie, będziemy wiedzieć po zakończeniu tych konsultacji.

Równie ważna co trasa E65 jest magistrala węglowa. – W dłuższej perspektywie uważamy, że niezbędna jest modernizacja linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna do parametrów umożliwiających przewozy towarowe w większej skali - zaznacza szefowa public relations w Porcie Gdynia.

Wewnątrzportowa rozbudowa torów

Równocześnie ZMPG modernizuje i rozbudowuje we własnym zakresie układ torowy wewnątrz portu. Obecnie trwają przygotowania do elektryfikacji ok. 6 km torów, unowocześnienia urządzeń srk i centralizacji zwrotnic rozjazdów. Prace, które mają ruszyć pod koniec tego roku, spowodują wzrost  przepustowości układu torowego nawet o 40 proc.

Oprócz tego w planach spółki na ten rok znalazły się m.in. budowa Nabrzeża Bułgarskiego, przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego (w tym m.in. układu kolejowego od strony Nabrzeża Duńskiego) oraz modernizacja terminala intermodalnego. W 2014 r. Zarząd Morskiego Portu w Gdyni planuje przeznaczyć na inwestycje ok. 250 mln zł.

Po zakończeniu prowadzonych przez port w Gdyni oraz gdyńskie terminale kontenerowe BCT i GCT inwestycji w zakresie infrastruktury i wyposażenia technicznego, zdolność przeładunkowa wyniesie około 2 mln TEU. A szacuje się, że w 2025 r. przeładunki kontenerów w portach Zatoki Gdańskiej wzrosną do ok. 5 mln TEU. Kontenery, których gdyński port nie będzie mógł przeładować w polskich portach zostaną przejęte przez porty konkurencyjne, ze stratą dla całej polskiej gospodarki i polskiego budżetu. Stąd tak duży nacisk na poprawę dostępności kolejowej do portu.