Transport miejski Ofensywa inwestycyjna Tramwajów Śląskich

Ofensywa inwestycyjna Tramwajów Śląskich

10 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przedstawiciele Tramwajów Śląskich podsumowali zakres zrealizowanych w 2013 roku inwestycji w infrastrukturę i tabor. Przedstawili także plany na ten rok.

Fot. Tramwaje Śląskie

W 2012 roku Tramwaje Śląskie rozpoczęły realizację projektu „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Pierwotne założenia mówiły o modernizacji w sumie 48 km torowisk, rozbudowie infrastruktury torowej i sieciowej, miało przybyć 30 nowych tramwajów i 75 zmodernizowanych wagonów. Projekt wyceniono na ponad 651 mln zł, z czego 384 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Wiadomo jednak, że uda się zrobić o wiele więcej.

Sporo już udało się zrobić

Projekt podzielony jest na dwa podprojekty. Pierwszy realizowany jest przez Tramwaje Śląskie, drugi przez Miasto Tychy i Tyskie Linie Trolejbusowe. Inwestycje realizowane w ramach podprojektu pierwszego zlokalizowane są na trzech tramwajowych ciągach komunikacyjnych, łączących główne miasta Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej: Bytom, Chorzów, Katowice, Rudę Śląską, Sosnowiec i Zabrze. Natomiast inwestycje realizowane w ramach podprojektu drugiego usytuowane są na terenie miasta Tychy.

- Spółka w 2013 roku prowadziła prace budowlane związane z 18 zadaniami. Zakończono realizację 5 z nich, w Bytomiu i Zabrzu. Łącznie w ubiegłym roku przebudowano ok. 27 km torowisk tramwajowych – mówi Tadeusz Freisler, prezes zarządu Tramwajów Śląskich.

W zakresie taboru tramwajowego do końca grudnia 2013 r. zmodernizowano 60 wagonów i dostarczono jeden nowy niskopodłogowy tramwaj. Kolejne 29 nowych pojazdów Pesa Twist zostanie dostarczonych do końca listopada br., zaplanowano także modernizację 15 wagonów typu 105 N.

- Jest to największy projekt inwestycyjny w historii firmy. Znajduje się w nim 27 zadań. Znaczna część nie została jeszcze zakończona i będzie kontynuowana w tym roku. Cały projekt powinniśmy zakończyć w połowie 2015 r. – zapewnia prezes Freisler.

Ten rok nie mniej intensywny

W 2014 roku kontynuowane będą prace na 13 zadaniach, wśród nich znajdą się m.in. modernizacja torowisk w Katowicach od Śląskiego Ogrodu Zoologicznego do Wesołego Miasteczka, w ul. Armii Krajowej w Chorzowie od ul. Gałeczki do ul. Dąbrowskiego oraz od skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego do granicy ze Świętochłowicami; na ulicy Kościuszki i Obrońców Westerplatte i wokół placu Wolności w Katowicach; w ciągu ulic Świętochłowickiej i Łagiewnickiej w Bytomiu; połączenie torowe między Katowicami a Sosnowcem. Dokończone zostaną również prace realizowane w Sosnowcu, Zabrzu i Rudzie Śląskiej.

Nowe remonty rozpoczną się m.in. na końcowym odcinku torowiska w Brynowie w Katowicach; na torowisku wzdłuż ul. Gliwickiej od ul.  Lisa do granicy Katowic z Chorzowem; na ulicy Jagiellońskiej i Miarki w Bytomiu; na ul. Małachowskiego i Piłsudskiego w Sosnowcu. Prezes Zarządu Tramwajów Śląskich zaznacza, że stosowane podczas modernizacji technologie odpowiadają wyzwaniom i możliwościom XXI wieku.

- Docenia to już wielu mieszkańców Aglomeracji. Po takich torowiskach jedzie się płynnie, elastycznie, a przede wszystkim tramwaj porusza się zdecydowanie ciszej – zapewnia szef Tramwajów Śląskich.

Projekt zwiększy zasięg?

Ceny realizacji zadań uzyskane w trakcie procesów przetargowych pozwoliły na uwolnienie znaczącej kwoty. To daje TŚ nowe możliwości. 110 mln zł przeznaczone zostanie na kolejne inwestycje oraz zakup nowych, częściowo niskopodłogowych, tramwajów.
- Po rozstrzygnięciu przetargów okazało się, że spółka na inwestycje wyda mniej niż planowaliśmy w kosztorysach. Wystąpiliśmy z wnioskiem do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o możliwość wykorzystania tych pieniędzy – wyjaśnia Tadeusz Freisler.

Przedstawiony przez Tramwaje Śląskie projekt uzupełniający uzyskał wstępną akceptację resortu. Jeśli złożony wniosek o dofinansowanie zostanie zaakceptowany, spółka przystąpi do realizacji projektu, w ramach którego planowana jest modernizacja kolejnych 14 km torowisk oraz zakup 12 nowych tramwajów, z 20-30 proc. udziałem niskiej podłogi.

- Chcielibyśmy, żeby były to pojazdy dwukierunkowe. Wtedy moglibyśmy sprawniej obsługiwać trasy w trakcie remontów oraz linie bez końcowych pętli – przyznaje prezes Tramwajów Śląskich.

Wśród nowych zadań znalazły się modernizacje torowisk m.in.: na trasie linii 7 na odcinku od Piaśnik do Bytomia Łagiewnik; w ul. Katowickiej i Jagiellońskiej w Bytomiu; od skrzyżowania z ul. Brynicy po skrzyżowanie z ul. Ratuszową w Szopienicach; przebudowa układu torowego na chorzowskim Rynku z budową centrum przesiadkowego. Zaplanowano również budowę myjni tramwajowej i modernizację układów sterowania ruchem.