Wiadukt usprawni ruch między Fabryczną a Widzewem

Wiadukt usprawni ruch między Fabryczną a Widzewem

10 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Łódzki Zarząd Dróg i Transportu przygotował pięć wariantów bezkolizyjnej przeprawy drogowej nad linią kolejową Łódź Fabryczna – Łódź Widzew.  Największe szanse na realizację ma projekt budowy wiaduktu w ciągu ul Niciarnianej. Przed rozpoczęciem inwestycji związanych z budową dworca Łódź Fabryczna i modernizacją linii kolejowej przejazd kolejowy na Niciarnianej zamykany był średnio 90 razy w ciągu doby.

Fot. Rafał Wilgusiak

Dwie z pięciu propozycji dotyczą przeprawy w ciągu ul. Niciarnianej. W wariancie pierwszym droga ma przechodzić pod torami kolejowymi usytuowanymi w  poziomie terenu. Wymusza to zagłębienie murów oporowych i części tunelowej pod torami w warstwę wodonośną. A takie rozwiązanie jest kapitałochłonne i czasochłonne.

Wariant drugi zakłada budowę wiaduktu nad torami kolejowymi i umożliwia wykonanie linii kolejowej ponad wodami gruntowymi i uniknięcie konsekwencji wynikających z ich przegrodzenia konstrukcjami oporowymi. Przejście drogą po konstrukcji wiaduktu lub estakady pozwala na tańszą i krótszą przebudowę tej infrastruktury. Poza tym, jak wskazuje wiceprezydent Łodzi Radosław Stępień koszt budowy szacowany na ok. 40 mln zł pokryłyby PKP Polskie Linie Kolejowe. Minusy tej inwestycji to ewentualny dyskomfort  dla części lokali mieszkalnych w budynku wielorodzinnym przy ul. Niciarnianej 12/14 oraz brak możliwości bezpośredniego skrętu z ul. Niciarnianej w ul. Józefa.

Pozostałe propozycje łódzkiego ZDiT-u to budowa wiaduktu nad torami wraz z przebudową ulicy Puszkina, budowa bezkolizyjnego przejazdu w ciągu ul. Widzewskiej oraz budowa ulicy Nowokonstytucyjnej od ul. Małachowskiego do ul. Piłsudskiego (również z bezkolizyjnym przejazdem na torami). Mają one jednak wiele wad. W przypadku Nowokonstytucyjnej brakuje możliwości uzyskania wszelkich decyzji administracyjnych i wykonania robót budowlanych do 2016 r. Przebudowa ul. Widzewskiej powoduje z kolei konieczność  sfinansowania inwestycji ze środków miejskich (koszt  wiaduktu ok. 110 mln zł, a koszt tunelu 150 mln zł). Natomiast budowa wiaduktu w ciągu ul. Puszkina kosztowałaby miasto ponad 183 mln zł. Dodatkowo wymuszałaby budowę nowego i przebudowę istniejącego układu drogowego.

Dlatego zdaniem wiceprezydenta Stępnia ani tunel, ani strzeżone przejazdy kolejowe, ani planowane w przyszłości przebiegi nad linią kolejową trasy Nowokonstytucyjnej czy wiadukt w przedłużeniu ul. Puszkina nie są w stanie zagwarantować w najbliższych latach sprawnego systemu ruchu. Do tego są nieopłacalne.

- Póki co propozycje mają charakter planistyczny i dopiero po podjęciu decyzji staną się wytyczną do zapisów w planie zagospodarowania przestrzennego Łodzi - zaznacza wiceprezydent Radosław Stępień.