Grupa PKP Cargo utrzymuje wysoką zyskowność

Grupa PKP Cargo utrzymuje wysoką zyskowność

14 marca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Grupa PKP Cargo wypracowała 65,4 mln zł zysku netto przy przychodach na poziomie 4,8 mld zł, pozostając liderem rynku w Polsce pod względem przewiezionej masy i wykonanej pracy przewozowej.

Fot. Piotr Celiński

Na wyniki miały wpływ liczne czynniki zewnętrzne jak silne spowolnienie gospodarki oraz rozliczenie Paktu Gwarancji Pracowniczych. Wyłączając efekty jednorazowe Grupa PKP Cargo pozostała jednym z najbardziej rentownych przewoźników w Europie (marża EBITDA na poziomie 14 proc.). Spółka jest dobrze przygotowana do wykorzystania szans krajowych wynikających z szeroko zakrojonych inwestycji w unowocześnienie infrastruktury oraz zagranicznychekspansji, głównie w Europie Środkowo-Wschodniej.

Towarowy lider

Grupa PKP Cargo pozostała w 2013 roku bezdyskusyjnym liderem rynku w Polsce pod względem wykonanej pracy przewozowej (59 proc. udziału w rynku), jak i przewiezionej masy (49 proc. udziału w rynku).

W wyniku spowolnienia gospodarczego wielkość przewiezionej masy spadła o 2 proc. w ujęciu rocznym do 114,4 mln ton ładunków, a wykonana praca przewozowa wyniosła 30,1 mld tonokilometrów, co oznacza wzrost o 2 proc. w ujęciu rocznym. Wyższy wskaźnik wykonanej pracy przewozowejto wynik dłuższej średniej trasy przewozów towarów. Był to efekt m.in. większej liczby przewozów węgla do portów morskich i rud z portów do ośrodków hutniczych na terenie Europy Środkowej.

Oceniając podstawowe segmenty działalności Grupy PKP Cargo w 2013 roku wzrósł transport węgla (o 18 proc. rdr) oraz rud i metali (o 14 proc. rdr). Spadły natomiast przewozy w segmencie kruszyw i materiałów budowlanych wskutek opóźnienia inwestycji infrastrukturalnych iniekorzystnych warunków atmosferycznych w 2013 roku (o 15 proc. rdr) oraz przewozy intermodalne (o 16 proc. rdr) jako wynik spowolnienia w branży motoryzacyjnej (spadek globalnego popytu na samochody i części motoryzacyjne).

– W warunkach spowolnienia gospodarki i jednorazowych kosztów realizacji zapisów Paktu Gwarancji Pracowniczych potwierdziliśmy potencjał Grupy PKP Cargo do generowania zysków, czym wyróżniamy się na tle branży w Polsce i w Europie – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo. Konsekwentnie utrzymujemy pozycję lidera rynku w Polsce, zdolnego do skutecznej ekspansji w Europiei stałego rozwoju. Realizujemy strategię prezentowaną podczas debiutu giełdowego zakładającą zwiększanie efektywności i wykorzystanie w pełni boomu inwestycyjnego na kolei, który powinien przywrócić konkurencyjność tej branżytransportowej w Polsce. Wszelkie działania Grupy w tym zakresie odbywają sięz korzyścią dla gospodarki, środowiska kolejowego, Grupy PKP Cargo, jej pracowników i akcjonariuszy – dodaje.

Niższe koszty, wolna gotówka

Przychody na poziomie skonsolidowanym wyniosły 4,8 mld zł wobec 5,17 mld zł w roku 2012. Koszty operacyjne spadły o 3 proc. i to pomimo efektu jednorazowego w postaci rozliczenia premii prywatyzacyjnej, obciążającej wynik na poziomie Grupy o 209 mln zł.

Pakt Gwarancji Pracowniczych podpisany we wrześniu z 13 centralami związkowymi zakładał wypłatę premii prywatyzacyjnej dla pracowników Grupy PKP Cargo w postaci akcji pracowniczych. Zapisy na akcje zakończyły się pod koniec lutego.Wzięło w nich udział 99,8 proc. pracowników PKP Cargo i 99,9 proc. uprawnionych pracowników spółek zależnych.

Drugim istotnym zdarzeniem jednorazowym wpływającym na wysokość wyników w 2013 roku był zwrot kary nałożonej przez UOKiK na PKP Cargo w 2009 roku (wpływ na wynik wyniósł 46 mln zł netto). 

Wynik na poziomie zysku EBITDA skorygowany o istotne zdarzeniajednorazowewyniósł 662 mln zł (o 14 proc. mniej niż w 2012 roku), a zysk netto 189 mln zł (wobec 267 mln zł netto w 2012 roku). Natomiast wartości nieskorygowane, to jest pochodzące bezpośrednio ze sprawozdań finansowych, wyniosły odpowiednio 499 mln zł dla zysku EBITDA i 65 mln zł dla zysku netto.

– Mocna strona Grupy PKP Cargo to zdolność do obniżenia kosztów operacyjnych, co w sytuacji spadku przychodów wynikających ze spowolnienia gospodarczego pozwoliło nam zachować wysoką rentowność naszego biznesu – mówi Grzegorz Kiczmachowski, dyrektor zarządzający ds. finansowych Grupy PKP Cargo. Obniżamy sukcesywnie koszty eksploatacji dzięki renegocjacji umowy z dostawcą energii, lepszym parametrom zużycia paliwczy obniżce stawek dostępu do infrastruktury. Utrzymujemy bardzo dobrą sytuację płynnościową spółki, a zasoby gotówki pozwalają na realne rozważanie ekspansji w kraju i za granicą poprzez fuzje i przejęcia – dodaje.