PLK oszczędzają miliony dzięki wymianie oświetlenia

PLK oszczędzają miliony dzięki wymianie oświetlenia

14 marca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ponad 12,5 mln zł rocznie oszczędza zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe dzięki konsekwentnej wymianie oświetlenia zewnętrznego. Już ponad 50 tysięcy starych lamp (opraw ze źródłem światła) zastąpiono nowym. PLK zmniejszyła zużycia energii elektrycznej o 3 mln kWh rocznie, to tyle ile wykorzystuje ok. 2000 gospodarstw domowych. Efektywniejsze oświetlenie to także korzyść dla środowiska naturalnego.

Fot. Dominik Skudlarski

Program wymiany lamp rtęciowych na nowoczesne sodowe wysokoprężne, które posiadają najwyższy dostępny na rynku wskaźnik skuteczności świetlnej, rozpoczęto w PLK już w roku 2004.
– Bezawaryjna praca tych lamp szacowana jest na około 4 lata, a stosowane wcześniej lampy rtęciowe mają ponad dwukrotnie mniejszy wskaźnik skuteczności świetlnej i czas pracy około 2,5 lat – wyjaśnia Andrzej Kazimierski, dyrektor ds. gospodarki energetycznej PLK.

Prawie 100 tys. nowych lamp

W latach 2004 – 2014, tylko ze środków Polskich Linii Kolejowych w ramach programu poprawy efektywności energetycznej, wymieniono ponad 51 000 opraw. Wraz z modernizacją linii liczba nowoczesnych energooszczędnych lamp wzrosła do ok. 90 tys. To prawie połowa wszystkich opraw oświetlenia zewnętrznego spółki.

Zysk dla spółki i środowiska

Efektem wymiany oświetlenia jest redukcja mocy zainstalowanej w oświetleniu zewnętrznym o ok. 5 600 kW oraz zmniejszenie zużycia energii o 23 000 000 kWh/rok. Pozwoliło to na obniżenie kosztów energii elektrycznej o ok. 12 650 tys. zł w skali roku (przy cenach jednostkowych zakupu z 2013 r.). Nowoczesne oświetlenie to również duża korzyść dla środowiska naturalnego i redukcja emisji dwutlenku węgla o ponad 20 000 ton w skali roku.

Przyszłość należy do technologii LED

Program wymiany oświetlenia będzie w PLK kontynuowany. Od 2015 r. zarządca narodowej sieci kolejowej przewiduje stosowanie technologii LED.
– Zakładamy, że od 2015 r. nowe projekty w zakresie oświetlenia terenów i obiektów kolejowych oparte będą na technologii LED. Powinna być jeszcze lepsza efektywność energetyczna oświetlenia niż obecnie – mówi Andrzej Kazimierski.