Za dwa lata Przewozy Regionalne wyjdą na plus

Za dwa lata Przewozy Regionalne wyjdą na plus

03 kwietnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przewozy Regionalne wdrażają kluczowy etap programu restrukturyzacji, którego celem jest poprawa sprawności operacyjnej i kondycji finansowej. Aby wyjść na prostą spółka chce m.in. uruchamiać więcej pociągów transgranicznych i serwisować tabor innych przewoźników.

Fot. Kuba Gułajewski

Przewoźnik podkreśla, że jego wyniki poprawiają się od 2010 r. – strata w wysokości 296 mln zł zanotowana pod koniec 2009 r., zmniejszyła się do 170 mln zł w 2010 r., a następnie do 52,7 mln zł w roku 2011. W 2012 wyniosła 44 mln zł a w 2013 r. ok. 50 mln zł.

- Wynik w 2013 roku jest lepszy niż zakładany w planie. Kluczowym zadaniem na teraz jest znaczna poprawa kondycji finansowej Przewozów Regionalnych, która według naszych szacunków ma szansę na realizację już w ciągu najbliższych dwóch lat – mówi Wojciech Kroskowski, członek zarządu, dyrektor finansowy Przewozów Regionalnych.

Nowy zarząd na trudny czas

Od początku 2014 r. Przewozy Regionalne weszły w kluczową fazę restrukturyzacji, w której aspekt finansowy jest niezmiernie istotny. W lutym zmienił się zarząd, a stanowisko prezesa objął Tomasz Pasikowski.

- Zakładamy, że strata w przyszłym roku zostanie zmniejszona do poziomu około 30 mln zł, a w ciągu dwóch lat jest szansa na osiągnięcie pozytywnego wyniku finansowego. Ma nam w tym pomóc wypracowany wspólnie z właścicielami, szczegółowy plan restrukturyzacji spółki. Chcemy, aby odpowiadał on na zewnętrzne potrzeby rynku, przy jednoczesnym wypełnianiu służby publicznej, do której spółka została powołana – mówi Tomasz Pasikowski, prezes PR.

Plan restrukturyzacyjny w pierwszej fazie polegać będzie z jednej strony na cięciu kosztów, a z drugiej na maksymalizacji przychodów. Wszystkie umowy podpisane przez spółkę
z firmami zewnętrznymi zostały poddane procesowi weryfikacji, a część z nich będzie renegocjowana.

Przewozy Regionalne planują także m.in. zwiększenie wpływów z biletów, dalsze budowanie atrakcyjnych ofert dla pasażerów, a także sprzedaż zbędnych nieruchomości na terenie całej Polski, rozpoczynając m.in. od Gniezna, Częstochowy, Raciborza oraz Katowic.

Pociągiem do krajów ościennych

Działania restrukturyzacyjne obejmą także zwiększenie przychodów związaną z rozwojem siatki połączeń międzynarodowych. Obecnie Przewozy Regionalne realizują 6 połączeń międzynarodowych oraz 115 pociągów przygranicznych.

- Tam gdzie jest to uzasadnione potrzebami pasażerów będziemy uruchamiać połączenia międzynarodowe. Chcemy, aby docelowo naszymi pociągami mogli podróżować pasażerowie do wszystkich krajów graniczących z Polską – komentuje Tomasz Pasikowski.

Przewozy Regionalne planują także rozwój zapleczy technicznych poprzez obsługę nie tylko swoich pociągów, ale również pojazdów podmiotów zewnętrznych. Wstępne analizy wykazały, że spółka jest w stanie świadczyć usługi modernizacji taboru dla podmiotów rynkowych.

W celu zapewnienia rentowności Przewozów Regionalnych rozważane są dwa warianty docelowego funkcjonowania spółki. Pierwszy z nich zakłada regionalizację, a drugi – nacjonalizację. Za opracowanie szczegółów najodpowiedniejszego scenariusza odpowiedzialny będzie strategiczny doradca, który zostanie wybrany w najbliższym czasie. Jego działanie sfinansuje Agencja Rozwoju Przemysłu. Pierwsze wyniki prac firmy doradczej mają być znane pod koniec września.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Szymon Mikołajczak członkiem zarządu Cargospedu Szymon Mikołajczak członkiem zarządu Cargospedu
Następny artykuł Terminal intermodalny w Karlskronie ożywi gdyński port Terminal intermodalny w Karlskronie ożywi gdyński port