PKP S.A. stawia na ekologiczne dworce

PKP S.A. stawia na ekologiczne dworce

09 kwietnia 2014
PODZIEL SIĘ

Ekologiczne i tańsze w utrzymaniu – takie mają być Innowacyjne Dworce Systemowe. Pierwsze powstaną w Ciechanowie, Mławie, Nasielsku i Strzelcach Krajeńskich.

Fot. e3architekci

IDS to nowa koncepcja modernizacji dworców kolejowych. Obiekty powstaną według standardowego wzoru i – w zależności od konkretnej lokalizacji – będą różniły się jedynie detalami. Parterowe budynki dworców zostaną zbudowane z przetworzonych elementów.

PKP S.A. przewiduje budowę IDSów w tych lokalizacjach, gdzie istniejące obecnie dworce są zdecydowanie za duże i niedostosowane do lokalnych potrzeb. Inwestycje obejmować będą rozbiórki istniejących obiektów i budowę w ich miejscu nowych, mniejszych dworców o wysokim standardzie obsługi podróżnych. Idea stworzenia dworców systemowych powstała z chęci poprawy stanu technicznego i estetyki obiektów, obniżenia kosztów ich utrzymania oraz wdrożenia rozwiązań przyjaznych środowisku.

- Nowoczesne systemy informacji dla podróżnych, ogrzewana poczekalnia, ławki na świeżym powietrzu, kawiarnie i lokale komercyjne, skrytki na bagaż czy monitorowane miejsca na rowery – to tylko niektóre z rozwiązań, które pojawią się na nowych dworcach – mówi Piotr Ciżkowicz, zzłonek zarządu PKP S.A.

- IDS-y będą także bardziej ekonomiczne. Dworce mają być wyposażone m.in. w panele słoneczne czy  pompy ciepła. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom ekologicznym uda się znacznie obniżyć koszty eksploatacji i utrzymania obiektów. Ciekawym rozwiązaniem będzie dynamiczna iluminacja, czyli zintegrowany system, który sprawi, że dworzec rozświetli się sygnalizując przyjazd pociągu na stację. Rozwiązanie to nie tylko podniesie poziom bezpieczeństwa, ale również zmniejszy koszty oświetlenia w nocy – dodaje Ciżkowicz.

Innowacyjne Dworce Systemowe będą łączyły obsługę podróżnych z funkcją miejską i komercyjną. Każdy dworzec ma składać się z 3 zasadniczych modułów: dworcowego, miejskiego i wiaty parkingowej lub rowerowej. Będą to odrębne bryły, ale połączone wspólnym zadaszeniem. Pozwoli to na stworzenie w obrębie dworca niezależnej, atrakcyjnej przestrzeni publicznej i komercyjnej, stanowiącej dopełnienie samego budynku.

Szacowany koszt realizacji 4 pierwszych IDSów to 13 mln zł, czyli o ponad 5 mln zł mniej niż przy standardowej przebudowie tych obiektów. Koncepcje architektoniczne dworców zostały przygotowane przez PKP S.A. Teraz spółka przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na wybór projektantów, a następnie wykonawców prac. Prace na pierwszych dworcach mogłyby ruszyć jeszcze pod koniec tego roku. Otwarcie dworców planowane jest w połowie 2015 r.