UE dołoży 205 mln euro na modernizację E65

UE dołoży 205 mln euro na modernizację E65

14 kwietnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ponad 205 milionów euro z funduszy UE może zasilić modernizację linii kolejowej w Polsce – postanowiła Komisja Europejska. Chodzi o ponad pięćdziesiąt kilometrów linii pomiędzy Warszawą, Działdowem i Gdynią, będącej częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) łączącej Gdańsk z Wiedniem.

Fot. Rafał Wilgusiak

Pochodzące z Funduszu Spójności 205,3 mln euro zostanie przeznaczone na modernizację 53 kilometrów linii kolejowej w województwach: mazowieckim i warmińsko-mazurskim. Linia E65/C-E65, na które znajdują się modernizowane odcinki, jest częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) łączącej Gdańsk i Wiedeń, przez Warszawę oraz Brno/Bratysławę. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo transportu pasażerów z Warszawy oraz regionów wokół tych trzech miast. Podniesie także jakość życia osób mieszkających w pobliżu linii kolejowej, która stanie się bardziej przyjazna dla środowiska.

- To dobry przykład tego, jak nasze inwestycje regionalne pomagają mieszkańcom podróżować łatwiej i bezpieczniej. Ten projekt nie tylko pozwoli na zapewnienie bezpieczeństwa ruchu i nowoczesnych usług dla podróżnych, ale także pomoże Polsce w przechodzeniu na bardziej zrównoważone formy transportu. Jego efektem będzie także wzrost konkurencyjności regionów, których ta inwestycja dotyczy, dzięki przyciągnięciu większej liczby inwestorów i przedsiębiorców -  mówi komisarz ds. polityki regionalnej Johannes Hahn, który zatwierdził projekt.

Inwestycja realizowana jest z Programu Infrastruktura i Środowisko, w ramach osi priorytetowej Transport przyjazny środowisku.

Unia Europejska poprzez Fundusz Spójności sfinansuje 205,3 miliona euro z inwestycji o łącznej wartości 371 milionów euro. To jeden z pięciu dużych projektów, których celem jest modernizacja linii kolejowej E65/C-E65 na odcinku między Warszawą i Gdynią. Do chwili obecnej, uwzględniając ww. inwestycję, finansowy wkład UE w modernizację tej trasy wyniósł 779 milionów euro. Wspomniana wyżej faza projektu ma się zakończyć do czerwca 2015 roku.

Omawiana inwestycja to tzw. duży projekt, czyli przedsięwzięcie o wartości przekraczającej 50 mln euro (z VAT). Duże projekty są zatwierdzane bezpośrednio przez Komisję Europejską w drodze specjalnych decyzji, podczas gdy finansowanie mniejszych inwestycji zatwierdza się na szczeblu krajowym lub regionalnym.

Decyzja o unijnym współfinansowaniu projektów została wydana w okresie programowania 2007-2013. W ramach funduszy spójnościowych UE na lata 2007-2013 Polska otrzymała łącznie ok. 67 mld euro, natomiast na lata 2014-2020 kwota dla Polski wynosi 77,3 mld euro (wg cen bieżących).