PLK zmodernizują stację kolejową Gdynia Port

PLK zmodernizują stację kolejową Gdynia Port

12 maja 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zarządca narodowej sieci infrastruktury kolejowej, PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały 12 maja umowę na opracowanie studium wykonalności, które wskaże optymalny zakres modernizacji stacji kolejowej obsługującej port morski w Gdyni. Zamówienie o wartości prawie 1,4  mln zł netto, to ważny krok do poprawy dostępu transportu kolejowego do portu.

Fot. PKP PLK

Studium wykonalności obejmie swoim zakresem stację kolejową, aktualnie obsługującą Port Gdynia wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz jej powiązania z siecią kolejową. To obszar około 70 ha, na którym znajduję się ponad 160 km torów i 400 rozjazdów. Dokument odpowie na pytanie, o zakres modernizacji lub przebudowy stacji kolejowej, obsługującej port, tak aby mogła efektywnie spełniać swoją rolę w przyszłości. Analizy uwzględnią plany rozwojowe Gdyni, portu oraz kontrahentów korzystających z infrastruktury kolejowej w obrębie stacji.

Pierwszy krok do modernizacji stacji

Studium wykonalności, którego wykonanie PKP Polskie Linie Kolejowe zleciły firmie Wyg International, jest pierwszym etapem kompleksowego przedsięwzięcia polegającego na poprawie dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni. Wartość zamówienia wynosi 1 mln 379 tys. zł netto. Prace nad studium zakończą się we wrześniu 2015 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

- Realizowane przedsięwzięcie potwierdza dążenie PLK do rozwoju sieci kolejowej i zapewnienia przewoźnikom kolejowym dobrego dostępu do obszarów ważnych gospodarczo, w tym do portów morskich. Zależy nam by przewoźnicy mogli optymalnie wykorzystać potencjał infrastruktury kolejowej, szczególnie ułatwiającej dojazd do centrów przeładunkowych. Dobre wykorzystanie tych terenów będzie sprzyjać rozwojowi miast portowych – mówi Remigiusz Paszkiewicz prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Dwa kolejne etapy, dotyczące projektowania i realizacji prac budowlanych, Polskie Linie Kolejowe planują wykonać w trakcie rozpoczętej w b.r. perspektywie finansowej 2014-2020. Jest to zgodne z zapisami Dokumentu Implementacyjnego dla Strategii Rozwoju Transportu do 2020r. (z perspektywą do 2030r.), w którym „Przebudowa infrastruktury dostępu kolejowego do Poru Gdynia” znajduje się na liście podstawowej projektów morskich planowanych do sfinansowania ze środków Funduszu Spójności w ramach Connecting Europe Facility (CEF).

Warunek rozwoju dla portu i nie tylko

Duże nadzieje z realizacją tego przedsięwzięcia wiąże Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

– Trudno jest przecenić znaczenie tego projektu nie tylko dla rozwoju Portu Gdynia, ale również dla przyszłości znacznych obszarów miasta, na których znajduje się infrastruktura kolejowa – mówi Walery Tankiewicz wiceprezes zarządu, dyrektor ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem. Jak wyjaśnia, zasadniczy kształt infrastruktury szeroko rozumianej Stacji Gdynia Port powstał w okresie przedwojennym i był dostosowany do ówczesnych technologii i organizacji transportu kolejowego i morskiego. – Nie odpowiada on dzisiejszym i przyszłym potrzebom, wynikającym zwłaszcza z rozwoju transportu intermodalnego, obsługującego przewozy kontenerów i naczep przez regularne połączenia kolejowe. Port Gdynia jest początkiem korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk, jednego z kilku kluczowych korytarzy całej Unii Europejskiej. Tym samym zapewnienie efektywnego dostępu kolejowego do naszego portu jest nie tylko niezbędne dla jego rozwoju, ale też stanowi jedno z zobowiązań państwa polskiego wynikających z regulacji unijnych w zakresie transportu – tłumaczy  Walery Tankiewicz.

Zaprojektowanie praktycznie od nowa kształtu tej stacji powinno nie tylko skutkować budową nowoczesnej i adekwatnej dla potrzeb portu infrastruktury, ale też na skutek zmniejszenia ilości torów odstawczych może uwolnić część terenów kolejowych na funkcje komercyjne, związane z obsługą i składowaniem ładunków.
Zmieni się kolejowy dostęp do portu w Gdańsku

Polskie Linie Kolejowe. podpisały także w kwietniu br. umowę na opracowanie studium wykonalności poprawy dostępu kolejowego do Portu Morskiego w Gdańsku, które pozwoli na wskazanie optymalnego zakresu modernizacji stacji kolejowych obsługujących Port Morski w Gdańsku. Zamówienie o wartości prawie 1,8 mln  ma powstać do września 2015 r.
Studium ma wskazać optymalny zakres modernizacji lub przebudowy stacji kolejowych obsługujących port morski: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Przeróbka oraz Gdańsk Zaspa Towarowa.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Dwa kolejne etapy - projektowania i realizacji inwestycji - PLK planuje wykonać w przyszłej perspektywie finansowej.