Regulacje Nieuzasadnione stosowanie „sygnałów zastępczych” na linii Katowice-Legnica

Nieuzasadnione stosowanie „sygnałów zastępczych” na linii Katowice-Legnica

21 maja 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Urząd Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez PKP Polskie Linie Kolejowe przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na szlaku kolejowym Mościsko Dzierżoniowskie – Świdnica Miasto, linii kolejowej nr 137 Katowice – Legnica.

Fot. Rafał Wilgusiak

Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych naruszeń przepisów do 31 maja 2014 r. Na podstawie art. 108 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

Naruszenie przepisów polegało na niespełnieniu przez zarządcę infrastruktury warunków technicznych i organizacyjnych, zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, spowodowane uszkodzeniami powstałymi w teletechnicznym kablu dalekosiężnym (TKD), czego konsekwencją była niesprawność blokady liniowej w obu kierunkach na szlaku kolejowym. Zarządca nie zapewnił ciągłej pracy urządzeń sterowania ruchem kolejowym, co wiązało się z koniecznością długotrwałego i nieuzasadnionego prowadzenia ruchu pociągów wyłącznie przy użyciu sygnałów zastępczych.

Dzięki podjętym w 2013 i 2014 r. działaniom kontrolnym i administracyjnym przez Prezesa UTK, już w kilkudziesięciu przypadkach zarządcy infrastruktury usunęli lub podjęli pilne działania zmierzające do wyeliminowania przypadków nieuzasadnionego i długotrwałego stosowania tzw. sygnałów zastępczych. Dotyczyło to m.in. linii kolejowych nr: 1, 9, 14, 68 101, 171, 201, 203, 204, 273, 274, 282, 431 i 657.

Kontrole w zakresie długotrwałego i nieuzasadnionego stosowania „sygnałów zastępczych” zostały uznane za jeden z priorytetów nadzorczych Prezesa UTK w 2014 r.