Szwecja: aplikacja sprawdza zatłoczenie w pociągu

Szwecja: aplikacja sprawdza zatłoczenie w pociągu

09 czerwca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Operujący na terenie aglomeracji szwedzkiej stolicy przewoźnik kolejowy Stockholmståg wydał aplikację pomagającą w planowaniu podróży po tym mieście. Można na niej zobaczyć nie tylko kiedy będzie najbliższy pociąg, ale też czy uda nam się do niego wcisnąć.

Fot. Michał Wójcicki

Aplikacja nazywa się Pendelkollen i jest dostępna na urządzenia mobilne z systemami IOS i Android. Podstawowa funkcja to oczywiście planowanie podróży koleją aglomeracyjną. Użytkownik może sprawdzić gdzie znajduje się w danej chwili pociąg i w jakim czasie może się go spodziewać na wybranej stacji. Aplikacja poinformuje także o ewentualnych utrudnieniach na trasie. Ciekawą funkcjonalnością jest możliwość sprawdzenia jaki tłok panuje w różnych miejscach pociągu. Dzięki temu pasażer czekający na peronie wie, do której części wsiadać, jeśli nie chce jechać w tłoku.

Aplikacja jest bardzo ciekawym ułatwieniem życia, jednak powstała ona jako wypadkowa systemu Train Traicer, w który są wyposażone sztokholmskie pociągi i na podstawie jego danych działa. Monitoruje on wszystkie istotne dane dotyczące składu, jego stanu technicznego oraz dokładne jego położenie na podstawie GPS. Wyświetlają się one na pulpicie maszynisty i informuje o ewentualnych usterkach, czy nieprawidłowym działaniu.

Maszynista widzi na monitorze funkcje techniczne pojazdu

Dane te są także przesyłane do dyspozytora, który w czasie rzeczywistym ma ogląd wszystkich funkcji „życiowych” składu. Dotyczą one nie tylko prędkości pojazdu, czy funkcjonowania elementów zasilających, napędowych, ale także działania drzwi, toalet, czy klimatyzacji. Dzięki temu dyspozytor może wykryć usterkę zanim pociąg przyjedzie na kontrolę na stację postojowo-techniczną. Przyspiesza to pracę obsługi, która wie gdzie szukać awarii i może ją szybciej usunąć.

Stan techniczny pojazdu jaki dyspozytor widzi na monitorze komputera

Autorem systemu jest Alstom. Działa na większości pociągów X60 i X10 użytkowanych przez Stockholmståg.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Klepacki: potrzebny jest szczegółowy plan restrukturyzacji PR Klepacki: potrzebny jest szczegółowy plan restrukturyzacji PR
Następny artykuł Każdy nowy pojazd musi mieć ERTMS Każdy nowy pojazd musi mieć ERTMS