PR: cięcia etatów i sprzedaż nieruchomości

PR: cięcia etatów i sprzedaż nieruchomości

12 czerwca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przewozy Regionalne rozpoczęły proces restrukturyzacji. Jakie zamiary na przyszłość ma spółka? To przede wszystkim wprowadzenie ładu korporacyjnego, zmniejszenie zatrudnienia o 5-9 proc. w skali roku oraz rozszerzenie oferty połączeń zagranicznych. Spółka zamierza także sprzedaż nieruchomości, których wartość ocenia na ok. 84 mln zł.

Fot. Kuba Batorowicz

Ostatecznie wynik finansowy Przewozów Regionalnych za rok 2013 zamknął się stratą w wysokości 54 mln zł. To lepiej niż zakładano w planach o 8 mln, natomiast gorzej niż wykonanie roku 2012 – 44 mln zł. W tym roku planowana strata ma wynieść 28 mln zł, a już w przyszlym 0 zł.

– Dłuższe utrzymywanie się straty na tym poziomie prowadzi do wniosku, że spółka jest w bardzo trudnym położeniu i jeżeli nie dojdzie do rozstrzygnięć związanych z historycznymi zobowiązaniami, to przejdziemy w stan wegetatywny, czego chcemy uniknąć – przekonuje Tomasz Pasikowski, prezes Przewozów Regionalnych. – Dlatego tak ważne jest jednoczesne prowadzenie prac z jednej strony nad poprawą kondycji finansowej PR, a z drugiej – nad opracowaniem i wdrożeniem najwłaściwszego scenariusza funkcjonowania spółki.

Jaka restrukturyzacja?
Proces restrukturyzacji spółki będzie nadzorowany przez powołany przez Ministerstwo Rozwoju i Infrastruktury Komitet Sterujący, w którego skład wchodzą: Zbigniew Klepacki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, dwaj przedstawiciele właścicieli: Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego oraz Jan Maćkowiak, członek zarządu województwa świętokrzyskiego, a także Jerzy Góra, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu oraz Tomasz Pasikowski, prezes PR. Scenariusz restrukturyzacji spółki opracuje firma doradcza EY.

– Zadaniem strategicznego doradcy jest wsparcie restrukturyzacji Przewozów Regionalnych poprzez opracowanie najlepszego scenariusza przekształcenia spółki. Pojawiły się propozycje dwóch skrajnych scenariuszy: powrotu do centralizacji i drugi – dalszej defragmentacji spółki. Rolą doradcy jest wskazanie rozwiązania, które mieści się pomiędzy tymi dwoma scenariuszami – mówi Wojciech Kroskowski, członek zarządu, dyrektor finansowy PR.

– Do końca października powinien być przygotowany projekt rozwiązania. Mam nadzieję, że pozwoli to na zamknięcie procesu decyzyjnego tak, aby do oddłużenia doszło w pierwszych miesiącach przyszłego roku – mówi Pasikowski.

Najpierw racjonalizacja kosztów
Aby skutecznie przeprowadzić proces restrukturyzacji Przewozów Regionalnych należy poprawić kondycję finansową spółki.

– Oczywiście naszym celem jest osiągnięcie poziomu zero na działalności operacyjnej do końca roku 2015. Temu celowi podporządkowane są wszystkie działania po stronie kosztowej oraz racjonalizacje wydatkowe, tak żeby bazę kosztową ograniczyć do niezbędnego minimum, próbując chronić  jednocześnie poziom przychodów i walczyć o to, aby móc spodziewać się zwiększonych przychodów. Temu celowi podporządkowaliśmy wszystkie przedsięwzięcia związane z bieżącym zarządzaniem spółką – zapowiada Tomasz Pasikowski.

Prezes spółki przekonuje także, niezbędne dla właściwego działania PR niezbędne jest wprowadzenie ładu korporacyjnego. – Mówię o elementach ładu korporacyjnego, skupiając się w pierwszej kolejności na częściach związanych z trwałym zmniejszeniem bazy kosztowej i racjonalizacji wydatków ponoszonych przez spółkę. To w 100 proc. zależy od menadżerów spółki i ma istotny wpływ na jej stan finansowy – mówi Pasikowski.

Kontrakty powyżej 100 tys. w decyzji zarządu
W pierwszej kolejności wprowadzono regułę renegocjacji wszystkich zawartych umów i przeglądu wszystkich umów, które wiążą spółkę z otoczeniem. Do tej pory z renegocjacji umów z firmami zewnętrznymi uzyskano 2 mln 460 tys. zł oszczędności.

– Zostały także wprowadzone mechanizmy utrudniające wydawanie pieniędzy w postaci podniesienia na poziom zarządu wydatków przekraczających 100 tys. zł. elementem tego procesu jest także powołanie Cost Controllera – osoby, która pilnuje i ocenia wszystkie pomysły wydatkowe pod kątem zbieżności z polityką wydatkową i kosztową zarządu – informuje prezes PR.

5-9 proc. pracowników do zwolnienia
Dużym elementem kosztowym spółki są wydatki osobowe, stanowią ok. 40 proc. wydatków spółki. – To co jest charakterystyczne w firmach świadczących tego rodzaju usługi i tutaj także będziemy szukali racjonalizacji i optymalizacji, dostosowując skalę zatrudnienia do pracy przewozowej, którą świadczymy. Ten rok jest kolejnym, w którym będziemy mieli zmniejszenie stanu osobowego w firmie, co spowoduje trwałe zmniejszenie bazy kosztowej – zapowiada Pasikowski i jednocześnie zapewnia, że spółka nie planuje zwolnień grupowych. Zwolnienia dotkną ok. 5-9 proc. pracowników PR.

Cenne nieruchomości
Kolejne działanie to sprzedaż zbędnych nieruchomości, która ma poprawić płynność finansową spółki i obniżyć koszty związane z utrzymaniem nieruchomości. Wartość netto nieruchomości, które w sumie PR chcą sprzedać to ok. 84 mln zł. Do tej pory na sprzedaż wystawiono 9 nieruchomości na terenie całej Polski, m.in. w Katowicach, Wrocławiu i Warszawie.

Maksymalizację przychodów dla Przywozów Regionalnych ma zapewnić również rozwój siatki połączeń międzynarodowych. W czerwcu i lipcu wyruszą trzy składy REGIO relacji Małkinia – Grodno.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł PKP Intercity wyszkoli menedżerów z kierowników sekcji PKP Intercity wyszkoli menedżerów z kierowników sekcji
Następny artykuł WKD znów ma problem z klimatyzacją w EN97 WKD znów ma problem z klimatyzacją w EN97