Z Wrocławia do Poznania przez nowy most kolejowy

Z Wrocławia do Poznania przez nowy most kolejowy

23 czerwca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Modernizacja największego mostu kolejowego linii E 59 Wrocław – Poznań weszła w kolejny etap. Montowana jest przeszło 130-metrowa, stalowa konstrukcja głównego przęsła. Przedsięwzięcie Polskich Linii Kolejowych nie wpływa na punktualność pociągów. Składy zgodnie z rozkładem przejeżdżają po oddanej w styczniu nowej konstrukcji.

Fot. PKP PLK

Kolejowy, prawie półkilometrowy most nad Odrą, tworzą dwie równolegle konstrukcje. Jedna już przeszła modernizację, aktualnie wielobranżowe prace trwają na sąsiedniej.

Ekipa specjalistów montuje przeszło 130-metrową, stalową konstrukcję głównego przęsła nurtowego. Prace, kilkanaście metrów nad rzeką, obejmują górną część przęsła. Za kilka tygodni ważąca około 650 ton konstrukcja będzie przesuwana nad Odrą i osadzona na przebudowanym, żelbetowym przyczółku po stronie Popowic.

Wykonawca równocześnie kontynuuje prace w żelbetowej części mostu. Kończy wzmacnianie 29 podpór nad terenem zalewowym. Skuwany jest stary beton, uzupełniane zbrojenie, przygotowywane są szalunki do betonowania nowego koryta balastowego. Trwają również prace przy dwóch sąsiadujących z mostem wiaduktach kolejowych. Roboty na moście zakończą się jeszcze w 2014 r. Koszt przebudowy wynosi ok. 41 mln zł.

Kolejowa przeprawa przez Odrę to tylko niewielki zakres realizowanego obecnie projektu Polskich Linii Kolejowych na linii do Poznania – odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego. Poza torami i siecią trakcyjną oraz urządzeniami sterowania ruchem kolejowym przebudowa obejmuje około 100 obiektów inżynieryjnych, w tym most nad Widawą i 5 innych mostów. Modernizowanych jest 12 przystanków i stacji kolejowych.

Tylko na terenie Wrocławia przebudowywanych jest 10 wiaduktów kolejowych, m.in. nad ulicami: Grabiszyńską, Robotniczą, Strzegomską, Legnicką i Starogroblową. Efektem projektu będzie krótsza podróż z Wrocławia do Poznania.

Szacowany całkowity koszt projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, Etap II, odcinek Wrocław – granica województwa dolnośląskiego”; współfinansowanego przez UE z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 1 mld 522 mln zł. Zakończenie projektu przewidziane jest w 2015 r.