Kontrolerzy Urzędu Transportu Kolejowego od czerwca realizują kontrole sprawności taboru przewoźników pasażerskich. Wyniki kontroli wskazują, że skala zaniedbań nie jest duża. Zastrzeżenia budzi stan klimatyzacji oraz nieprawidłowości w dokumentacji dotyczącej utrzymania pojazdów.
W wyniku przeprowadzonych w ostatnim tygodniu działań nadzorczych oraz stwierdzonych w ich wyniku nieprawidłowości dotyczących sprawności układów klimatyzacji, Prezes UTK decyzjami administracyjnymi ograniczył eksploatację pięciu wagonów PKP Intercity (zostały wyłączone z różnych składów) oraz jednego szynobusu spółki Arriva RP.
Prowadzone działania nadzorcze dotyczą również przestrzegania warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, w szczególności zapewnienia zgodności procesu utrzymania pojazdów kolejowych z wymaganiami zawartymi w Dokumentacji Systemu Utrzymania (DSU). W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości, decyzjami administracyjnymi Prezes UTK wyłączył z eksploatacji pojazdy kolejowe spółek: Koleje Mazowieckie, Przewozy Regionalne, Przedsiębiorstwo Usług Kolejowych KOLPREM oraz zarządcy infrastruktury PKP PLK.
Do najczęstszych nieprawidłowości stwierdzanych podczas kontroli należą: niezgodność utrzymania z Dokumentacją Systemu Utrzymania, niewykonywanie poszczególnych poziomów i czynności utrzymania, brak świadectw sprawności technicznej eksploatowanych pojazdów kolejowych oraz brak wymaganej dokumentacji związanej z procesem utrzymania pojazdów.