UTK chce obniżenia cen biletów na linii łódzkiej

UTK chce obniżenia cen biletów na linii łódzkiej

17 sierpnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W związku z utrudnieniami na linii nr 1 między Warszawą i Skierniewicami, przewoźnicy domagają się obniżki stawek dostępu do torów, aby móc obniżyć ceny biletów. Branżowy regulator rynku tłumaczy, że stawki i opłaty nie mogą być zmienione, ale można znaleźć inne sposoby na obniżenie cen biletów.

Fot. Mikołaj Manowski

Prezes UTK jest zaniepokojony dużymi utrudnieniami na linii nr 1 na odcinku Skierniewice – Warszawa. Zarządca infrastruktury (PKP Polskie Linie Kolejkowe) wprowadza kolejne korekty w rozkładzie jazdy pociągów, które w znaczny sposób zmieniają organizację ruchu pociągów aglomeracyjnych oraz międzywojewódzkich. Jednocześnie pomimo zmian rozkładowych pociągi są poważnie opóźnione. Ponadto informacje o zmianach w rozkładzie jazdy pociągów przekazywane są z niewielkim wyprzedzeniem do przewoźników. Szczególnie dużo kontrowersji wywoła zmiana wprowadzona 22 lipca. Prezes UTK otrzymał po jej wprowadzeniu wiele skarg.

UTK wszczął wobec PKP PLK postępowanie wyjaśniające dotyczące możliwości naruszenia zbiorowych praw pasażerów oraz naruszenia przepisów z zakresu kolejnictwa przy wprowadzaniu zmian w organizacji ruchu pociągów 22 lipca.

Stawki są stałe...
Z powodu chaosu na linii łódzkiej przewoźnicy chcieliby obniżyć ceny biletów, co pozwoli zatrzymać część niezadowolonych pasażerów. Aby obniżka stała się możliwa, przewoźnicy domagają się od PKP PLK obniżenia stawek dostępu do infrastruktury. UTK podkreśla w komunikacie, że nie jest możliwa obniżka stawek dla linii nr 1, gdyż zgodnie z przepisami, nie można obniżyć stawek dla wybranej linii, bo stawki są kalkulowane dla całej sieci kolejowej (stawki dotyczące tej samej kategorii linii kolejowej i takiej samej całkowitej masy brutto powinny być jednakowe).

...tak jak kategorie
W celu poszukiwania możliwości zmniejszenia opłat (nie stawek) na linii nr 1, UTK zbadał możliwość obniżenia kategorii linii dla poszczególnych jej odcinków, a w związku z tym pobierania przez zarządcę niższych opłat - stosownych do stawki dla niższej kategorii linii kolejowej. W cenniku PKP PLK jest pięć kategorii linii kolejowych (od 1 do 5). Linia nr 1 na odcinku Warszawa – Skierniewice charakteryzuje się najwyższą stosowaną przez zarządcę podkategorię wynikającą z natężenia ruchu (kategoria 5). Okazuje się, że remontowana linia, na której codziennie występują poważne opóźnienia pociągów, nie może mieć obniżonej kategorii, gdyż... pociągi jeżdżą po niej za szybko. Teoretycznie za szybko, bo chodzi o dopuszczalną prędkość techniczną.

Pociąg jedzie szybciej niż 40 km/h
W komunikacie UTK znajdujemy wyjaśnienie: „Dlatego nawet pomimo wprowadzanych znacznych ograniczeń prędkości, nie zawsze skutkuje to obniżeniem kategorii cennikowej. Redukcja kategorii linii, a co za tym idzie kosztów korzystania ze wskazanych odcinków linii kolejowej byłoby możliwa dopiero w przypadku ograniczenia dopuszczalnej prędkości technicznej, uwzględniającej ograniczenia stałe do wartości nie większej niż 40 km/h na niemal całej długości danego odcinka. Nie znalazło to zastosowania w obecnej sytuacji na linii kolejowej nr 1.”

UTK podchodzi jednak ze zrozumieniem do problemu podróżnych i przewoźników, wskazując, że inwestycje realizowane przez PKP PLK nie powinny obciążać przewoźników kolejowych, którzy i tak ponoszą wysokie koszty związane z koniecznością przejazdów trasami okrężnymi, wydłużonymi czasami jazdy pociągów oraz brakiem stabilności rozkładu jazdy.

Przewoźnicy powinni żądać odszkodowań
Prezes UTK informuje, że w związku z utrudnieniami występującymi na sieci kolejowej przewoźnikom kolejowym należą się rekompensaty. Zgodnie z wydanymi przez Prezesa UTK decyzjami, przewoźnicy mogą ubiegać się o następujące odszkodowania:

1. Rekompensaty za odwoływania przez PLK przydzielonych tras pociągów, w wysokości:

  • 10 proc. wyznaczonej opłaty podstawowej za planowane przejazdy pociągów w przypadku odwołania pociągu w terminie krótszym niż 30 dni przed planowym terminem realizacji,
  • 25 proc. wyznaczonej opłaty podstawowej za planowane przejazdy pociągów w przypadku odwołania pociągu w terminie krótszym niż 72 godziny przed planowym terminem realizacji.

2. Inne zasady naliczania opłat za przewozy realizowane trasą okrężną. 
3. Refundacja kosztów uruchamiania komunikacji zastępczej.
4. Kary za nienależytą realizację rozkładu jazdy pociągów.

Prezes UTK zwrócił się ponadto do PKP PLK o rozważenie dodatkowych działań mających na celu zrekompensowanie strat przewoźnikom, których ruch pociągów uległ zakłóceniu, co umożliwiłoby obniżenie cen biletów.

Bilety powinny stanieć o połowę
Jednocześnie Prezes UTK wystąpił do przewoźników realizujących przewozy na trasie Skierniewice – Warszawa o rozważenie obniżenia cen biletów (o 50 proc. w przypadku biletów jednorazowych i okresowych) na odcinku Warszawa – Łódź oraz pomiędzy wszystkimi stacjami, na których zatrzymują się pociągi. Rozwiązanie takie chociaż w małym stopniu zrekompensowałoby niedogodności dla pasażerów.

Ponadto Prezes UTK apeluje do przewoźników kolejowych i zarządcy infrastruktury o dołożenie wszelkich starań w celu przygotowywania kompleksowej informacji dla pasażerów o wszelkich zmianach w organizacji ruchu pociągów podczas prac modernizacyjnych.