Stop cięciom połączeń w kujawsko - pomorskim

Stop cięciom połączeń w kujawsko - pomorskim

20 sierpnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Bydgoskie Towarzystwo Przyjaciół Kolei oraz Ruch Obywatelski „Lepsza Bydgoszcz” wraz z kilkoma innymi organizacjami społecznymi wystosowały apel do zarządu województwa kujawsko – pomorskiego o zmianę polityki transportowej w odniesieniu do kolei oraz przedstawiły swoje uwagi do regionalnego planu transportowego.

Fot. Kudak, Wikimedia

Przypomnijmy, plan transportowy województwa do roku 2020 zakłada ograniczenie liczby pociągów kursujących na tych regionalnych odcinkach, gdzie transport szynowy nie cieszy się wystarczającym zainteresowaniem podróżnych. Autorzy dokumentu wprost zalecają zawieszenie pociągów tam, gdzie do pociągu będzie planowało wejść mniej niż 50 pasażerów.

Aktualnie zagrożone są trasy: Toruń - Lipno, Wierzchucin - granica województwa (Szlachta), Grudziądz - granica województwa (Gardeja), Grudziądz - Jabłonowo Pomorskie - Brodnica, Bydgoszcz - Unisław Pomorski - Chełmża, Laskowice Pomorskie - granica województwa (Szlachta).

Tymczasem, sygnatariusze listu do władz województwa podkreślają, że systematyczny spadek liczby pasażerów na kolei spowodowany jest m.in. częstym niedostosowaniem rozkładów jazdy do potrzeb podróżnych, którymi najczęściej są osoby pracujące, studiujące i uczące się. Domagają się też budowy planu transportowego w oparciu o kolej jako podstawowej formy transportu oraz uczynienie z autobusów formy uzupełniającej. Dlatego, zgodnie z zaleceniami UE dotyczącymi zrównoważonego transportu, wskazany jest wręcz wzrost częstotliwości kursowania pociągów na już istniejących połączeniach, a nie ich ograniczanie.

Społeczny chcą stopniowego przywracania ruchu na zlikwidowanych liniach: Bydgoszcz – Szubin –Kcynia –Gołańcz, Inowrocław – Pakość – Barcin – Żnin, Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek, Gniezno- Kcynia-Nakło – Więcbork, Koronowo – Pruszcz Bagienica – Tuchola, a także budowy nowych połączeń kolejowych: Bydgoszcz – Koronowo oraz Szubin – Żnin. Poza tym, postulują też wprowadzenie zintegrowanego biletu wojewódzkiego dla całego obszaru kujawsko – pomorskiego.

Jako przykład wzorowego postępowania w zakresie transportu organizacje społeczne wskazują województwo wielkopolskie, które dzięki m.in. rozwijaniu połączeń podmiejskich, umożliwiających szybsze dotarcie do największych miast, mają najmniejsze w kraju bezrobocie - w przeciwieństwie do kujawsko-pomorskiego, gdzie bez pracy pozostaje co piąty mieszkaniec.

Władze Wielkopolski w ostatnim czasie przymierzają się chociażby do rewitalizacji linii kolejowej z Gniezna w kierunku Janowca Wielkopolskiego, gdyż w ten sposób chcą ułatwić dojazd do pracy w budowanej we Wrześni fabryce samochodów. „Dalsza rewitalizacja tej linii w kierunku Kcyni sprawiłaby, że być może z budowy tej fabryki skorzystali by także mieszkańcy powiatu nakielskiego w województwie kujawsko – pomorskim” – wskazują społecznicy.

Ich zdaniem, pozytywnym aspektem jest realizacja projektu BiTCity. Niemniej, priorytetowe dla władz samorządowych powinny być działania zmierzające do dalszego rozwoju wojewódzkiej sieci kolejowej poprzez konsekwentne włączanie w rdzeń BiT City (linia Bydgoszcz – Inowrocław – Toruń) kolejnych terenów tworzących Bydgoski Obszar Funkcjonalny (Szubin i Nakło) oraz budowa i modernizacja wymienionych wyżej linii kolejowych.

Powyższe postulaty i uwagi zostały zgłoszone w ramach konstultacji społecznych projektu „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego”.