W niedzielę 10 grudnia 2023 roku wchodzi w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów 2023/2024. W sierpeckim czterokierunkowym węźle kolejowym schemat połączeń w stosunku do poprzedniego rozkładu nie uległ dużym zmianom. Na stacji Sierpc podróżni mogą korzystać z pociągów 3 przewoźników: Kolei Mazowieckich, Arriva RP i PKP Intercity.
Nurek 754 015-6 wjeżdża na tor 5 przy peronie 2 stacji Sierpc z pociągiem TLK 45103 Flisak relacji Katowice - Gdynia Główna.
Fot. Szymon Suliński
Jedynym połączeniem dalekobieżnym jest uruchamiany przez spółkę PKP Intercity pociąg TLK Flisak relacji Gdynia Główna – Katowice – Gdynia Główna który kursuje już 2 lata od 12 grudnia 2021 roku. Pociąg cieszy się dużym zainteresowaniem podróżnych, zapewnia połączenie mniejszych miast jak Sierpc, Rypin, Brodnica z Trójmiastem, Łodzią i Śląskiem. W nowym rozkładzie jazdy z Sierpca do Katowic będzie odjeżdżał o godzinie 13.13, a do Gdyni Głównej o godzinie 14.55. Na odcinku Sierpc – Brodnica jest to jedyna para pociągów pasażerskich w ciągu doby. Czasem pojawiają się głosy o przymiarkach przywrócenia pociągów osobowych z Brodnicy do Rypina ale do tego jeszcze zapewne daleka droga.
Dominującym przewoźnikiem w sierpeckim węźle kolejowym jest spółka Koleje Mazowieckie. Na odcinku Sierpc – Płock w nowym rozkładzie jazdy uruchamianych będzie nadal 10 par pociągów osobowych w dni powszednie z czego 9 par w relacji Sierpc – Kutno – Sierpc a 1 para w relacji Sierpc – Płock – Sierpc. W soboty, niedziele i święta 8 par z czego 7 w relacji Sierpc – Kutno - Sierpc i 1 para w relacji Sierpc – Płock – Sierpc. Pozytywną zmianą w stosunku do rozkładu jazdy 2022/2023 jest jedna para pociągów więcej kursujących w soboty.
Na odcinku Sierpc – Nasielsk w dni powszednie uruchamianych będzie nadal 6 par pociągów osobowych z czego 2 pary w relacji Sierpc – Nasielsk – Sierpc, 2 pary w relacji Sierpc – Nowy Dwór Mazowiecki – Sierpc oraz 2 pary w relacji Sierpc – Tłuszcz – Sierpc. Dodatkowo w dni powszednie pojedzie 1 para pociągów w krótkiej relacji Sierpc – Raciąż – Sierpc. W soboty, niedziele i święta na odcinku Sierpc - Nasielsk pojedzie o jedną parę pociągów mniej.
Na odcinku Sierpc – Toruń Główny pociągi osobowe uruchamia przewoźnik Arriva RP. W dni powszednie pojedzie 6 par pociągów osobowych relacji Toruń Główny – Sierpc – Toruń Główny oraz nowością będzie 1 para w relacji Toruń Główny – Czernikowo – Toruń Główny. W weekendy oferta będzie bardziej okrojona, w soboty pojadą tylko 3 pary pociągów osobowych relacji Toruń Główny – Sierpc – Toruń Główny a w niedzielę i święta 4 pary.
Można stwierdzić, że na szczęście mamy za sobą czasy kiedy to pociągi pasażerskie były ciągle likwidowane i oferta przewozowa była bardzo słaba. Dla stacji Sierpc najgorsze były lata 2004 – 2006 kiedy to w ciągu doby odjeżdżały tylko 2 pociągi osobowe do Torunia Głównego a na pozostałych 3 liniach przewozy pasażerskie nie były realizowane, do Nasielska kursowała autobusowa komunikacja zastępcza a do Płocka i Brodnicy nie jeździło nic. Obecnie schemat połączeń wygląda korzystnie.
Podsumowując obecną ofertę przewozową dla stacji Sierpc zdecydowanie najlepiej prezentuje się liczba pociągów na odcinku do Płocka, jest ona dobra i powinna zaspokajać potrzeby podróżnych.
Na odcinku do Nasielska uważam, że przydałoby się wprowadzić trochę zmian, zwłaszcza mile widziane byłoby wydłużenie 2 par pociągów kończących bieg na stacji Nowy Dwór Mazowiecki do Warszawy Gdańskiej, a także 2 pary pociągów relacji Sierpc – Tłuszcz – Sierpc można by rozdzielić na 2 relacje Sierpc – Warszawa Gdańska i Warszawa Gdańska – Tłuszcz – kilka lat temu takie coś było już praktykowane. Wprawdzie zarówno w Nasielsku jak i Nowym Dworze Mazowieckim podróżni mogą się dogodnie przesiadać do pociągów w kierunku stolicy, jednak w dzisiejszych czasach ludzie cenią sobie przede wszystkim połączenia bezpośrednie i uważam, że wspomniane wydłużenie pociągów do stacji Warszawa Gdańska wpłynęło by pozytywnie na zainteresowanie podróżnych.
Na odcinku Sierpc – Toruń Główny oferta 6 par pociągów w dni powszednie jest przyzwoita, zapewnia minimum mogące wzbudzać zainteresowanie podróżnych. Wspomnianą nowością jest para pociągów Toruń Główny – Czernikowo – Toruń Główny, uważam jednak że nowe połączenie powinno kursować co najmniej do Lipna. Dużo gorzej niestety oferta wygląda w weekendy, szkoda że liczba pociągów jest mocno okrojona.
Na odcinku Sierpc – Brodnica jak już wcześniej wspomniałem jedynym pociągiem pasażerskim jest TLK Flisak. PKP PLK planuje odbudowę stacji Rypin, może wtedy będzie szansa na przywrócenie pociągów osobowych.
Na pewno korzystnym rozwiązaniem dla całości schematu połączeń byłoby podjęcie większej współpracy Województwa Mazowieckiego z Województwem Kujawsko – Pomorskim i uruchamianie połączeń w relacji Toruń Główny – Płock przez Sierpc. Spółki Koleje Mazowieckie i Arriva RP mogłyby uruchamiać chociaż po jednej parze pociągów osobowych w takiej relacji. Bezpośrednie połączenie dwóch dużych miast powinno cieszyć się zainteresowaniem podróżnych. Trzeba mieć nadzieję, że w przyszłości do takiej współpracy dojdzie.
Warto wspomnieć, że wiosną 2023 roku rozpoczął się remont zabytkowego budynku dworca kolejowego w Sierpcu, który został przejęty od PKP S.A. przez miasto. Zakończenie prac planowane jest na jesień 2024 roku dzięki czemu zwiększy się komfort obsługi podróżnych.