Rozkład jazdy pociągów 2023/2024 w sierpeckim węźle kolejowym

Rozkład jazdy pociągów 2023/2024 w sierpeckim węźle kolejowym

06 grudnia 2023 | Autor: Szymon Suliński | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W niedzielę 10 grudnia 2023 roku wchodzi w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów 2023/2024. W sierpeckim czterokierunkowym węźle kolejowym schemat połączeń w stosunku do poprzedniego rozkładu nie uległ dużym zmianom. Na stacji Sierpc podróżni mogą korzystać z pociągów 3 przewoźników: Kolei Mazowieckich, Arriva RP i PKP Intercity.

Nurek 754 015-6 wjeżdża na tor 5 przy peronie 2 stacji Sierpc z pociągiem TLK 45103 Flisak relacji Katowice - Gdynia Główna.

Fot. Szymon Suliński

Jedynym połączeniem dalekobieżnym jest uruchamiany przez spółkę PKP Intercity pociąg TLK Flisak relacji Gdynia Główna – Katowice – Gdynia Główna który kursuje już 2 lata od 12 grudnia 2021 roku. Pociąg cieszy się dużym zainteresowaniem podróżnych, zapewnia połączenie mniejszych miast jak Sierpc, Rypin, Brodnica z Trójmiastem, Łodzią i Śląskiem. W nowym rozkładzie jazdy z Sierpca do Katowic będzie odjeżdżał o godzinie 13.13, a do Gdyni Głównej o godzinie 14.55. Na odcinku Sierpc – Brodnica jest to jedyna para pociągów pasażerskich w ciągu doby. Czasem pojawiają się głosy o przymiarkach przywrócenia pociągów osobowych z Brodnicy do Rypina ale do tego jeszcze zapewne daleka droga.

Dominującym przewoźnikiem w sierpeckim węźle kolejowym jest spółka Koleje Mazowieckie. Na odcinku Sierpc – Płock w nowym rozkładzie jazdy uruchamianych będzie nadal 10 par pociągów osobowych w dni powszednie z czego 9 par w relacji Sierpc – Kutno – Sierpc a 1 para w relacji Sierpc – Płock – Sierpc. W soboty, niedziele i święta 8 par z czego 7 w relacji Sierpc – Kutno - Sierpc i 1 para w relacji Sierpc – Płock – Sierpc. Pozytywną zmianą w stosunku do rozkładu jazdy 2022/2023 jest jedna para pociągów więcej kursujących w soboty. 

Na odcinku Sierpc – Nasielsk w dni powszednie uruchamianych będzie nadal 6 par pociągów osobowych z czego 2 pary w relacji Sierpc – Nasielsk – Sierpc, 2 pary w relacji Sierpc – Nowy Dwór Mazowiecki – Sierpc oraz 2 pary w relacji Sierpc – Tłuszcz – Sierpc. Dodatkowo w dni powszednie pojedzie 1 para pociągów w krótkiej relacji Sierpc – Raciąż – Sierpc. W soboty, niedziele i święta na odcinku Sierpc - Nasielsk pojedzie o jedną parę pociągów mniej.

Na odcinku Sierpc – Toruń Główny pociągi osobowe uruchamia przewoźnik Arriva RP. W dni powszednie pojedzie 6 par pociągów osobowych relacji Toruń Główny – Sierpc – Toruń Główny oraz nowością będzie 1 para w relacji Toruń Główny – Czernikowo – Toruń Główny. W weekendy oferta będzie bardziej okrojona, w soboty pojadą tylko 3 pary pociągów osobowych relacji Toruń Główny – Sierpc – Toruń Główny a w niedzielę i święta 4 pary.

Można stwierdzić, że na szczęście mamy za sobą czasy kiedy to pociągi pasażerskie były ciągle likwidowane i oferta przewozowa była bardzo słaba. Dla stacji Sierpc najgorsze były lata 2004 – 2006 kiedy to w ciągu doby odjeżdżały tylko 2 pociągi osobowe do Torunia Głównego a na pozostałych 3 liniach przewozy pasażerskie nie były realizowane, do Nasielska kursowała autobusowa komunikacja zastępcza a do Płocka i Brodnicy nie jeździło nic. Obecnie schemat połączeń wygląda korzystnie.

 

Szynobus 628/928 659 należący do przewoźnika Arriva RP odjeżdża z toru 5 przy peronie 2 stacji Sierpc,
pociąg osobowy 50973 relacji Sierpc - Toruń Główny.

Fot. Szymon Suliński

Podsumowując obecną ofertę przewozową dla stacji Sierpc zdecydowanie najlepiej prezentuje się liczba pociągów na odcinku do Płocka, jest ona dobra i powinna zaspokajać potrzeby podróżnych.

Na odcinku do Nasielska uważam, że przydałoby się wprowadzić trochę zmian, zwłaszcza mile widziane byłoby wydłużenie 2 par pociągów kończących bieg na stacji Nowy Dwór Mazowiecki do Warszawy Gdańskiej, a także 2 pary pociągów relacji Sierpc – Tłuszcz – Sierpc można by rozdzielić na 2 relacje Sierpc – Warszawa Gdańska i Warszawa Gdańska – Tłuszcz – kilka lat temu takie coś było już praktykowane. Wprawdzie zarówno w Nasielsku jak i Nowym Dworze Mazowieckim podróżni mogą się dogodnie przesiadać do pociągów w kierunku stolicy, jednak w dzisiejszych czasach ludzie cenią sobie przede wszystkim połączenia bezpośrednie i uważam, że wspomniane wydłużenie pociągów do stacji Warszawa Gdańska wpłynęło by pozytywnie na zainteresowanie podróżnych.

Na odcinku Sierpc – Toruń Główny oferta 6 par pociągów w dni powszednie jest przyzwoita, zapewnia minimum mogące wzbudzać zainteresowanie podróżnych. Wspomnianą nowością jest para pociągów Toruń Główny – Czernikowo – Toruń Główny, uważam jednak że nowe połączenie powinno kursować co najmniej do Lipna. Dużo gorzej niestety oferta wygląda w weekendy, szkoda że liczba pociągów jest mocno okrojona.

Na odcinku Sierpc – Brodnica jak już wcześniej wspomniałem jedynym pociągiem pasażerskim jest TLK Flisak. PKP PLK planuje odbudowę stacji Rypin, może wtedy będzie szansa na przywrócenie pociągów osobowych.

 

Szynobus SA135-021 należący do spółki Koleje Mazowieckie podczas manewrów na stacji klimatycznej stacji Sierpc.
Fot. Szymon Suliński

Na pewno korzystnym rozwiązaniem dla całości schematu połączeń byłoby podjęcie większej współpracy Województwa Mazowieckiego z Województwem Kujawsko – Pomorskim i uruchamianie połączeń w relacji Toruń Główny – Płock przez Sierpc. Spółki Koleje Mazowieckie i Arriva RP mogłyby uruchamiać chociaż po jednej parze pociągów osobowych w takiej relacji. Bezpośrednie połączenie dwóch dużych miast powinno cieszyć się zainteresowaniem podróżnych. Trzeba mieć nadzieję, że w przyszłości do takiej współpracy dojdzie.

Warto wspomnieć, że wiosną 2023 roku rozpoczął się remont zabytkowego budynku dworca kolejowego w Sierpcu, który został przejęty od PKP S.A. przez miasto. Zakończenie prac planowane jest na jesień 2024 roku dzięki czemu zwiększy się komfort obsługi podróżnych.