Sprzeczności we wniosku o dofinansowanie Pendolino?

Sprzeczności we wniosku o dofinansowanie Pendolino?

03 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Poseł Prawa i Sprawiedliwości Jerzy Polaczek znalazł niezgodności pomiędzy złożonym w Komisji Europejskiej wnioskiem o dofinansowanie zakupu pociągów Pendolino a projektem rozkładu jazdy na rok 2015. Wysłał w tej sprawie interpelację poselską do Minister Infrastruktury i Rozwoju Elżbiety Bieńkowskiej.

Fot. Ryszard Jakimowicz

Poseł Jerzy Polaczek przedstawił znalezione przez siebie nieścisłości na podstawie Gliwic. Otóż według zapowiedzi PKP Intercity, a także ministrów infrastruktury pociągi Pendolino miały zatrzymywać się w tym mieście, a także w Zabrzu, Bielsku-Białej, czy w Rzeszowie. Jednak jak poinformowała pod koniec sierpnia Telewizja Silesia te nowoczesne pociągi nie będą zatrzymywać się w tych miastach. Ograniczenie siatki połączeń pociągów Pendolino stoi wg Jerzego Polaczka w „jaskrawej sprzeczności z treścią wniosku o dofinansowanie zakupu taboru Pendolino złożonego w instytucjach europejskich”.

We wrześniu 2013 r. w CUPT został złożony wniosek o potwierdzenie wkładu finansowanego dla zakupu Pendolino również ze środków europejskich. Miesiąc później, dostał pozytywną opinię Jaspers i minister infrastruktury przekazał go Komisji Europejskiej. Według posła Polaczka w celu uzasadnienia rentowności całego projektu, włączono do niego dodatkowe odcinki dla nowych pociągów, w tym zawierające Gliwice. Dzięki temu PKP Intercity miało uzyskać większe przychody ze sprzedaży biletów.

„W związku z powyższym, oczekuję od Pani Premier jako ministra odpowiedzialnego m.in. za transport kolejowy, niezwłocznego wyegzekwowania od spółki PKP Intercity, aby w nowym rozkładzie od grudnia 2014r. połączenia realizowane przez Pendolino, były zgodne z wnioskiem złożonym do Komisji Europejskiej, co stanowi element uzyskania jego wsparcia finansowego środkami europejskimi” – czytamy w interpelacji poselskiej Jerzego Polaczka.

W ramach interpelacji, poseł PiS zadał minister infrastruktury dwa pytania:

  1. Z jakich powodów PKP Intercity wycofało się z niektórych wcześniej pisemnie zadeklarowanych w Komisji Europejskiej połączeń taborem Pendolino, w szczególności Gliwic przez Zabrze, mających zapewnić, zgodnie ze złożonym wnioskiem, poprawę rentowności spółki?
  2. Jak w związku z tym Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ocenia ryzyko związane z możliwym „zamrożeniem” dofinansowania europejskiego w świetle niezgodności wniosku złożonego przez PKP Intercity w Komisji Europejskiej w zakresie ograniczonej siatki połączeń taboru Pendolino?