Regulacje Nadużywanie sygnałów zastępczych na linii Katowice – Gliwice

Nadużywanie sygnałów zastępczych na linii Katowice – Gliwice

04 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Urząd Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez PKP Polskie Linie Kolejowe przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii kolejowej nr 141 Katowice Ligota – Gliwice.

Fot. Maciej Sobkiewicz

Nieprawidłowość polegała na długotrwałym i nieuzasadnionym prowadzeniu ruchu pociągów po niezorganizowanych drogach przebiegu, tj. w oparciu o sygnały zastępcze „Sz”.

Zarządca infrastruktury nie podejmował działań naprawczych, których celem powinna być odbudowa i utrzymanie infrastruktury kolejowej, w związku z zamknięciem toru szlakowego nr 2, posterunek odgałęźny Panewnik – Radoszowy. Skutkiem tego było prowadzenie ruchu pociągów na dwutorowym szlaku Katowice Ligota – Panewnik wyłącznie jednotorowo, a przy wjazdach z toru lewego nr 1 do stacji z kierunku przeciwnego do zasadniczego, wyłącznie na sygnały zastępcze „Sz” na sygnalizatorze sygnału zastępczego Szn3.

Prezes UTK, uwzględniając zakres stwierdzonych nieprawidłowości, nakazał zarządcy infrastruktury usunięcie naruszeń do 31 grudnia 2015 r.