Transport miejski II linia metra zmieni trasy warszawskim tramwajom

II linia metra zmieni trasy warszawskim tramwajom

04 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Otwarcie centralnego odcinka wprowadzi wiele zmian w warszawskiej komunikacji. Skróci się czas dojazdu na Wolę i Pragę, część tramwajów i autobusów będzie kursowało inaczej, pojawią się nowe linie dowożące pasażerów do nowych stacji. Otwarcie centralnego odcinka wprowadzi wiele zmian w warszawskiej komunikacji. Skróci się czas dojazdu na Wolę i Pragę, część tramwajów i autobusów będzie kursowało inaczej, pojawią się nowe linie dowożące pasażerów do nowych stacji.

II linia metra zmieni trasy warszawskim tramwajom
Fot. Dominik Skudlarski

Ostateczna koncepcja zmian została wypracowana w wyniku konsultacji i uwzględnia uwagi przekazane przez mieszkańców

- Metro zmieni Warszawę i sposób podróżowania po stolicy. Przeprowadziliśmy konsultacje, po zakończeniu których wypracowaliśmy nowy, optymalny układ sieci komunikacji miejskiej. Wiele linii autobusowych i tramwajowych powróci na trasy sprzed budowy, trasy kilku linii zostaną nieznacznie skorygowane lub skrócone. Nowością, na której najbardziej skorzystają pasażerowie będą linie dowozowe do stacji metra – mówi zastępca prezydenta m.st. Warszawy Jacek Wojciechowicz.

Po uruchomieniu centralnego odcinka II linii metra zostaną uruchomione dwie nowe linie tramwajowe - 11 i 13. Na swoje stare trasy sprzed budowy metra powrócą tramwaje siedmiu linii - 3, 4, 6, 10, 18, 25 i 26. Zmienią się natomiast trasy linii 22 i 28. Na swoich obecnych trasach pozostaną tramwaje dwóch linii - 20 i 41. Zmieni się częstotliwość kursowania linii 23. Bez zmian będzie kursowało dziesięć linii - 1, 2, 7, 9, 14, 15, 17, 27, 33 i 35. Zostaną uruchomione wariantowe kursy linii 24 i zlikwidowana linia 8. W kolejnym etapie, po oddaniu do użytku linii tramwajowej na Tarchomin swoje trasy zmienią tramwaje linii 2 i 17, a po zakończeniu budowy nowej trasy tramwajowej na ul. Powstańców Śląskich również linii 6, 11 i 28.

Nie zmienią się trasy linii autobusowych – 102, 105, 160, 166, 718 i 738. Autobusy linii 109 wrócą na trasę sprzed budowy metra. Trasy autobusów linii 125, 187 i 805 zostaną skrócone. Inaczej pojadą autobusy linii 159, 174, 178, 338, 518, 512 i 527. Zostaną uruchomione nowe linie autobusowe (ekspresowe i zwykłe) dowożące pasażerów do stacji metra – 155, 202, E-3, E-5 i E-7.

Konsultacje społeczne trwały przez dwa miesiące – od 25 kwietnia aż do 27 czerwca. W tym czasie zorganizowano m.in. czat internetowy, odbyło się również dziesięć otwartych spotkań z mieszkańcami Pragi Północ i Pragi Południe, Targówka, Białołęki, Woli, Śródmieścia i Bemowa. W pięciu punktach (na pl. Bankowym, przy Dworcu Wileńskim, przy stacji metra Świętokrzyska, na rondzie Daszyńskiego oraz w parku Górczewska) działał specjalny namiot konsultacyjny. Zorganizowano również spotkania z radnymi warszawskich dzielnic i  członkami Dzielnicowych Komisji Dialogu Społecznego. 2 tys. pasażerów przesłało swoje uwagi drogą elektroniczną.

Zmiany w układzie linii tramwajowych

Linia 3 wróci na swoją starą trasę: ANNOPOL - Rembielińska - Odrowąża - 11 Listopada - Targowa - Zamoyskiego - Grochowska – GOCŁAWEK. Częstotliwość kursowania – 10 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza godzinami szczytu i w święta. Rozkład zostanie skoordynowany z rozkładami linii 6 i 25.

Również linia 4 wróci na trasę sprzed rozpoczęcia budowy: ŻERAŃ WSCHODNI - ... - Odrowąża - 11 Listopada - most Śląsko-Dąbrowski - Marszałkowska - ... – WYŚCIGI. Częstotliwość – 10 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza szczytem i w dni świąteczne.

Podobnie linia 6, która pojedzie trasą: KOŁO - ... - Jagiellońska - Targowa - Grochowska – GOCŁAWEK. Częstotliwość – 10 minut w szczycie, 15 minut poza godzinami szczytu i w święta.

Linia 8 zostanie zastąpiona na Bemowie i Woli (w relacji Bemowo – Wola – Ochota) nową linią 11 kursującą z częstotliwością co 10 minut w godzinach szczytu, a na ul. Grochowskiej (w relacji Grochów – Śródmieście) linią 22, która będzie kursowała co 10 minut.

Tramwaje linii 10 wrócą na trasę: WYŚCIGI - ... - al. Jana Pawła II - Prosta - Kasprzaka - Skierniewicka - Wolska - ... - OS. GÓRCZEWSKA. Częstotliwość kursowania – 10 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza szczytem i w święta. Dodatkowo rozkład jazdy linii 10 zostanie skoordynowany z rozkładem nowej linii 11.

Nowa linia 11 dowiezie mieszkańców Bemowa i Woli do stacji metra Rondo Daszyńskiego: Os. Górczewska – Górczewska – Powstańców Śląskich – Połczyńska – Wolska – Towarowa – Grójecka – Pl. Narutowicza. Częstotliwość – 10 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza szczytem i w święta.

Linia 18 wróci na swoją starą trasę: ŻERAŃ FSO – Jagiellońska – most Gdański – Andersa – Marszałkowska - ... – SŁUŻEWIEC. Częstotliwość kursowania – 10 minut w szczycie, 15 minut poza szczytem i w święto.

Trasa linii 22 zostanie skorygowana: PIASKI - ... – most Poniatowskiego – al. Zielenicka – Grochowska – WIATRACZNA. Dzięki temu zastąpi na ul. Grochowskiej linię 8. Częstotliwość – 10 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza godzinami szczytu i w dni świąteczne.

Tramwaje nowej linii 13 połączą Szmulki z ciągiem al. Solidarności i będą kursowały trasą: KAWĘCZYŃSKA-BAZYLIKA – al. Solidarności –Młynarska – Obozowa – KOŁO. Linia 23 nadal będzie kursowała na trasie: CZYNSZOWA - al. Solidarności - Młynarska - Obozowa - NOWE BEMOWO. Częstotliwość kursowania obu linii będzie co 10 minut w godzinach szczytu, co 15 minut poza godzinami szczytu i w dni świąteczne.

Linia 24 w większości kursów będzie kursowała na obecnej trasie, a w wybranych kursach tramwaje zakończą trasę na pętli WIATRACZNA. Częstotliwość – 5 minut w godzinach szczytu, 7 – 8 minut poza godzinami szczytu i 15 minut w święta.

Linia 25 wróci na starą trasę: ANNOPOL - Rembielińska - Odrowąża - 11 Listopada - Targowa - al. Zieleniecka - most Poniatowskiego - ... – BANACHA. Częstotliwość – 10 minut w szczycie, 15 minut poza szczytem i w dni świąteczne.

Także linia 26 wróci, jak wiele innych linii, na swoją starą trasę: OS. GÓRCZEWSKA - ... - al. Solidarności - Targowa - Grochowska – WIATRACZNA. Częstotliwość – 5 minut w godzinach szczytu 7-8 minut poza godzinami szczytu i w dni świąteczne. Przywrócenie trasy linii 26 spowoduje likwidację zastępującej ją linii autobusowej 226.

Trasa linii 28 zostanie skrócona do pętli DW. WSCHODNI. Częstotliwość – 10 minut w szczycie, 15 minut poza szczytem i w święta.

Zmienione trasy będą miały również autobusy. Szczegóły dostępne są na stronach stołecznego ZTM.