Nowe perony na stacji Gdańsk Wrzeszcz

Nowe perony na stacji Gdańsk Wrzeszcz

08 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Na stacji Gdańsk Wrzeszcz PKP Polskie Linie Kolejowe budują dwa nowe perony – jeden z nich posłuży m.in. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jednocześnie trwają prace przy budowie i modernizacji przejść podziemnych.

Fot. PKP PLK

Na zmodernizowanej stacji Gdańsk Wrzeszcz pasażerowie będą mieli do dyspozycji trzy perony, czyli o jeden więcej niż do tej pory. Dwa z nich, w miejscu starego, obsługującego dotychczas ruch dalekobieżny buduje PLK. Trzeci służy pasażerom trójmiejskiej linii SKM. Wszystkie perony i wiaty będą w jednolitym stylu. Na stacji Gdańsk Wrzeszcz zaplanowano również budowę aż 11 km nowych torów, a zrealizowano już około 1/5 prac z tego zakresu.

Przejścia podziemne jak nowe

Obok oddanego w czerwcu do użytku nowego tunelu łączącego halę dworca z obecnym dalekobieżnym peronem nr 1 oraz peronem trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, jest już gotowe przejście podziemne łączące Wrzeszcz dolny z górnym. To tunel prowadzący od ulicy Dmowskiego do Kilińskiego, który został już wydłużony tak, aby nad nim przechodziły nowe  tory oraz nowy peron 1. W trzecim przejściu podziemnym łączącym ulice Ludwika Waryńskiego i Białą trwają prace związane ze wzmacnianiem jego konstrukcji.

Grudzień 2014 – w mniej niż trzy godziny z Warszawy do Gdańska

Wszystkie prace, o wartości ok. 150 mln zł, skończą się w pierwszej połowie 2015 roku. Modernizacja stacja Gdańsk Wrzeszcz jest ostatnim elementem modernizacji magistrali Warszawa – Gdynia. Na termin rozpoczęcia robót na stacji miało wpływ dostarczenie dokumentacji projektowej ze strony podmiotu odpowiedzialnego za prace nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Prace torowe prowadzone w okolicach Malborka, PKP Polskie Linie Kolejowe planują zakończyć w tym roku. Pozwoli to od grudnia skrócić czas przejazdu najszybszych pociągów ze stolicy do Trójmiasta do 2 godzin i 58 minut. Zakładany czas przejazdu pod koniec 2015 roku będzie jeszcze krótszy – wyniesie około 2 godzin i 37 minut.

Modernizacja stacji Gdańsk Wrzeszcz w liczbach:

  • 60 – tyle kilometrów okablowania jest potrzebne dla zapewnienia nowego sterowania ruchem kolejowym na stacji Gdańsk Wrzeszcz
  • 11– tyle kilometrów torów zostanie ułożonych w nowym układzie torowym stacji Gdańsk Wrzeszcz
  • 1758 –  tyle metrów kwadratowych będzie miał nowo budowany peron na Stacji Gdańsk Wrzeszcz