PKP Cargo chce kupić do 50 proc. udziałów w PMT

PKP Cargo chce kupić do 50 proc. udziałów w PMT

09 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W pierwszej połowie 2015 roku PKP Cargo planuje nabyć do 50 proc. udziałów w spółce Pol-Miedź Trans, należącej w całości do KGHM Polska Miedź. Pol-Miedź Trans posiada ok. 2,5 proc. udziału w rynku przewozów w Polsce, stabilną bazę przychodową i dobrą sytuację finansową.

Fot. Kuba Batorowicz

Współpraca PKP Cargo i KGHM Polska Miedź to element realizacji strategii przewoźnika zakładającej aktywną rolę w konsolidacji polskiego rynku przewozów towarowych, na którym działa ok. 60 graczy.

Prace związane z wejściem kapitałowym PKP Cargo do spółki PMT ruszyły we wrześniu. Toczą się równolegle z procesem wydzielania ze spółki Pol-Miedź Trans działalności niezwiązanych z transportem kolejowym. Zakończenie procesu podziału PMT jest planowane na pierwsze półrocze 2015 roku. PKP Cargo zamierza objąć do 50 proc. udziałów w spółce PMT, a KGHM pozostanie jej większościowym udziałowcem.

 – Zgodnie z zapowiedziami spóka będzie aktywnym graczem na polu konsolidacji rynku towarowych przewozów kolejowych w Polsce. Realizowana transakcja to kolejny, ważny projekt, nad którym pracujemy. Nasze zaplecze taborowe, możliwości finansowe oraz know-how logistyczne sprawiają, że w przypadku dość powszechnego w Polsce modelu przewoźników należących do dużych grup przemysłowych, możemy być cennym partnerem i źródłem wielu efektów synergii dla koncernów takich jak KGHM Polska Miedź – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.

Dzięki zaangażowaniu w PMT polski przewoźnik uzyska kolejne źródło stałych przychodów, dodatkowe kontakty handlowe, a także zwiększy skalę działalności.

– Przeanalizowaliśmy wiele wariantów rozwoju części kolejowej spółki. Pracujemy nad optymalnym rozwiązaniem, jakim jest pozyskanie dla tego obszaru branżowego inwestora strategicznego. Musimy przeprowadzić kolejne, znaczące inwestycje w tabor i chcemy wzmocnić naszą pozycję na rynku krajowych przewozów towarowych. PKP Cargo daje taką szansę, dlatego zdecydowaliśmy się na rozważenie partnerstwa z tą spółką – mówi Mirosław Krutin, prezes Pol-Miedź Trans.

Zgodnie z założeniami projektu, Pol-Miedź Trans skoncentruje się na działalności kolejowej. – Będziemy kontrolować część kolejową, natomiast działalność obrotu paliwami oraz transport samochodowy włączymy do innych spółek w grupie – zaznacza Marcin Chmielewski, wiceprezes zarządu KGHM ds. korporacyjnych. – Takie rozwiązanie gwarantuje bezpieczeństwo zatrudnienia, ponieważ wszyscy pracownicy pozostaną w naszej grupie i utrzymają swoje miejsca pracy.

Po stronie KGHM Polska Miedź korzyści z wdrażanego rozwiązania to przede wszystkim dostęp do największego w Polsce, nieustannie modernizowanego taboru i szerokiej palety usług logistycznych Grupy PKP Cargo. Pozwoli to również KGHM na skoncentrowanie się na procesach inwestycyjnych w zakresie działalności podstawowej, a jednocześnie na pozyskanie wiarygodnego partnera w obszarze towarowych przewozów kolejowych.

Współpraca z KGHM w zakresie kolejowych przewozów towarowych jest kolejnym elementem realizacji strategii PKP Cargo. Ostatnio polski przewoźnik podpisał list intencyjny w sprawie potencjalnego nabycia stu procent udziałów CTL Logistics – perspektywicznej spółki posiadającej stabilny udział w polskim i niemieckim rynku kolejowych przewozów towarowych. W tym samym czasie PKP Cargo poinformowało w komunikacie do inwestorów o porozumieniu w sprawie potencjalnego nabycia jednego z największych prywatnych towarowych przewoźników kolejowych w Europie – czeskiego AWT, posiadającego ok. 8-procentowy udział w czeskim rynku.