Podpisaniem porozumienia i aneksu do umowy na modernizację linii kolejowej na odcinku Warszawa - Sadowne zostało potwierdzone 12- miesięczne, dwutorowe zamknięcie odcinków Tłuszcz - Łochów i Łochów - Sadowne. Takie rozwiązanie pozwoli skrócić tam czas prac o 10 miesięcy. Pierwszy z odcinków zostanie zamknięty 12 października. Aneks został podpisany przez PKP Polskie Linie Kolejowe i Torpol.
- Podpisanie aneksu potwierdza i gwarantuje to, o czym wspólnie z wykonawcą mówiliśmy od wielu tygodni. Chcemy skrócić czas prowadzenia prac i ograniczyć utrudnienia dla pasażerów - powiedział Wojciech Folejewski, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych. - Podpisane dokumenty umożliwiają zwiększenie tempa prac. Przyjęte rozwiązania są satysfakcjonujące dla obu stron kontraktu, natomiast podróżnym zapewnimy siatkę połączeń w ramach autobusowej komunikacji zastępczej, która będzie funkcjonować na całej linii Warszawa - Białystok- dodał Folejewski.
Głównym celem zarówno dla PKP Polskich Linii kolejowych jak i wykonawcy prac, jest jak najszybsze zakończenie inwestycji. Na zamkniętym odcinku znajduje się most nad rzeką Liwiec, który w ramach modernizacji, musi być wybudowany od nowa.
Zamknięcie linii pozwoli maksymalnie wykorzystać i skrócić czas potrzebny na odbudowę tego kluczowego obiektu. Zasadnicze prace torowe w ramach modernizacji mają potrwać do końca 2015 r., gdy wznowiony zostanie rozkładowy ruch pasażerski.
Zgodnie z podpisanym aneksem, wszystkie roboty na tej linii wykonawca zakończy do 30 listopada 2016 roku. W ostatnim roku będą to, m.in. montaż rozjazdów, ekranów akustycznych czy wind.
Aneks reguluje także zakres i umożliwi przyspieszenie prowadzenia prac na odcinku Zielonka – Wołomin, gdzie w wyniku społecznych protestów, wykonawca nie uzyskał dotychczas decyzji administracyjnych, pozwalających na wybudowanie nowych, bezkolizyjnych skrzyżowań.
W związku z tą sytuacją zarządca infrastruktury, wspólnie z wykonawcą, podjęli decyzję o modernizacji obecne istniejących przejazdów, dodatkowo podwyższając poziom ich bezpieczeństwa.
Modernizacja całego odcinka zakłada:
- wymianę i budowę 156 km torów,
- rozwieszenie 183 km sieci trakcyjnej,
- przebudowę 4 stacji,
- przebudowę 15 przystanków,
- budowę nowego przystanku Mokry Ług,
- budowę wiaduktów drogowych, wiaduktów kolejowych i przejść pod torami.
Po zakończeniu prac, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć po tej trasie z maksymalną prędkością 160 km/h, natomiast towarowe z prędkością do 120 km/h. Perony na stacjach i przystankach będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych oraz podróżnych
z ciężkim bagażem.