Nowe Impulsy na świętokrzyskich torach

Nowe Impulsy na świętokrzyskich torach

07 października 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Trzy nowoczesne, trójczłonowe pociągi o wysokim standardzie podróżowania wyruszyły w trasę po województwie świętokrzyskim. Pojazdy udało się zakupić dzięki projektowi partnerskiemu czterech województw: małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego, w którym liderem jest województwo świętokrzyskie.

Nowe Impulsy na świętokrzyskich torach
Fot. Wrota Świętokrzyskie

W poniedziałek, 6 października, na dworcu kolejowym w Skarżysku-Kamiennej odbyła się prezentacja pojazdów. - Mówiono nam, że nie uda się zrealizować tego przedsięwzięcia. Dziś stoimy tu i podziwiamy te supernowoczesne maszyny, a  na początku 2015 roku kolejne trzy wyjadą na świętokrzyskie tory – powiedział podczas uroczystości Jan Maćkowiak, członek Zarządu Województwa, który był inicjatorem zakupu taboru, w skład którego w sumie weszło 19 pociągów Impuls.

W uroczystości udział wzięli świętokrzyscy parlamentarzyści, przedstawiciele resortu infrastruktury, a także samorządowcy, pracownicy kolei oraz okoliczni mieszkańcy.

Jan Maćkowiak wspomniał na początku  o kolejowych tradycjach Skarżyska i to dlatego miasto to zostało wybrane na prezentację. Przypomniał, że projekt, w ramach którego zakupiono tabor, dofinansowany został z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pod koniec 2011 roku władze województwa świętokrzyskiego wraz z marszałkami pozostałych regionów, postanowiły się go podjąć w momencie, kiedy okazało się, że spółka Przewozy Regionalne ma problemy finansowe. Koszt inwestycji dla wszystkich czterech województw to ponad 260 mln zł. Jeden pociąg kosztował blisko 13 mln zł. 70 procent dofinansowała UE. Jan Maćkowiak podkreślił, że pozostałe pieniądze to kwota przeznaczona na kolej dla województwa z dotacji celowych od państwa, czyli funduszu kolejowego i rezerwy celowej.

- Pociągi zdały wszelkie testy bezpieczeństwa doskonale. Są energooszczędne i przyjazne dla środowiska, mają komfortowe siedzenia i klimatyzację. Jest komunikacja pomiędzy pasażerami a maszynistą, a centrum sterowania znajduje się w Urzędzie Marszałkowskim – wymieniał Jan Maćkowiak. Dodał, że pociągi wyposażone są w gniazdka elektryczne oraz WiFi. Znajdują się też po dwa automaty biletowe, w których można dokonać zakupu biletu gotówką lub przy użyciu karty płatniczej. Tabor jest w pełni przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. – Liczymy na to, że modernizacja linii kolejowych nastąpi równie szybko – dodał Jan Maćkowiak

Zbigniew Klepacki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju podkreślił, że inicjatorem całego przedsięwzięcia był właśnie Jan Maćkowiak. Przyznał, że także w ministerstwie nie do końca wierzono, że ten projekt, realizowany w partnerstwie, uda się zrealizować. – To w dużej mierze zasługa władz województwa świętokrzyskiego – powiedział. Przypomniał też, że w zeszłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe na infrastrukturę wydały 9 mld zł. W tym roku będzie to około 7 mld zł. Zapowiedział też zakup kolejnych nowoczesnych składów.    

Na początek w województwie świętokrzyskim oddane zostały trzy pociągi Impuls. Kolejne trzy wyjadą na tory do końca stycznia przyszłego roku. W sumie we wszystkich regionach zakupiono 19 pociągów, które wyprodukowała nowosądecka firma Newag.  

Jest to największy z trzech projektów taborowych obecnie realizowanych w kraju. Każdy pociąg przeznaczony jest dla 276 osób, z czego 156 to miejsca siedzące. Zakupiony tabor będzie kursował na trasach: Katowice-Kraków, Rybnik-Katowice-Kraków, Kraków-Tarnów-Rzeszów, Ostrowiec Świętokrzyski-Kielce-Tunel-Kraków, Kielce-Częstochowa, Kielce-CMK-Katowice.

Fot. Wrota Świętokrzyskie