Pasikowski: PR mają szansę na długotrwałą rentowność

Pasikowski: PR mają szansę na długotrwałą rentowność

20 października 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przewozy Regionalne mają szansę na osiągnięcie długotrwałej rentowności w ciągu najbliższych pięciu lat. Warunkiem jest oddłużenie spółki poprzez jej dokapitalizowanie dzięki wprowadzeniu strategicznego inwestora ze strony Skarbu Państwa oraz długoletnich umów przewozowych. – To jedyna szansa na uratowanie spółki – mówi Tomasz Pasikowski, prezes PR.

Fot. Adam Brzozowski

O tym, że Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podpisało porozumienie o restrukturyzacji z 6 województwami, właścicielami 40 proc. udziałów spółki Przewozy Regionalne pisaliśmy już tutaj.

- Scenariusz restrukturyzacji, polegający na pozyskaniu większościowego inwestora, jest w naszej ocenie jedyną szansą na zagwarantowanie rentowności spółki, a tym samym trwałości jej funkcjonowania w przyszłości – mówi Tomasz Pasikowski, prezes zarządu Przewozów Regionalnych – Wszystkie strony zaangażowane w proces restrukturyzacji zgadzają się, że spółka nie może nadal funkcjonować na dotychczasowych zasadach. Bardzo ważne jest więc, aby rozpocząć działania restrukturyzacyjne jak najszybciej.

- Ministerstwu Infrastruktury i Rozwoju, które od początku aktywnie włączyło się w proces restrukturyzacji, zależy na trwałej rentowności Przewozów Regionalnych. Jest to realne w przypadku wyboru scenariusza, zakładającego pozyskanie większościowego inwestora ze strony Skarbu Państwa, który umożliwi oddłużenie spółki poprzez jej dokapitalizowanie – powiedział Zbigniew Klepacki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. - Podział Przewozów Regionalnych byłby niekorzystny nie tylko dla samej spółki i jej właścicieli, ale także dla całego segmentu regionalnych przewozów pasażerskich. Spowodowałoby to konieczność budowania od podstaw całego systemu świadczenia takich usług – podkreślił.

Z analizy przeprowadzonej przez firmę doradczą EY wynika, że rynek przewozów regionalno-aglomeracyjnych w Polsce nie rozwija się tak jak rynki w Europie Zachodniej. Jednym z istotnych powodów takiej sytuacji jest zbyt krótki okres kontraktowania usług przewozowych, który wynosi średnio rok lub dwa lata, w porównaniu z pięcioma na tamtych rynkach. Doradca wskazał także, że Przewozy Regionalne, mimo utraty rynku w ostatnich latach, pozostają największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Aby spółka mogła poprawić swoją konkurencyjność i świadczyć usługi wyższej jakości z korzyścią dla pasażera konieczne jest oddłużenie spółki, optymalizacja kosztowa oraz uzyskanie zdolności do finansowania nowego taboru.

Na podstawie badania rynku firma EY nakreśliła możliwe kierunki przyszłości Przewozów Regionalnych. W wyniku analizy różnych scenariuszy rekomendację uzyskał wariant przewidujący oddłużenie spółki oraz wprowadzenie inwestora strategicznego.

Według założeń projektu partner strategiczny reprezentujący Skarb Państwa ma wnieść do spółki środki finansowe w wysokości około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem. Kwota ta ma zostać przeznaczona zarówno na spłacenie historycznych długów Przewozów Regionalnych szacowanych na 600 mln zł, jak i na przeprowadzenie działań restrukturyzacyjnych wewnątrz spółki.

Kluczowe dla przyszłości Przewozów Regionalnych ma być również wprowadzenie umów na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach na okres od co najmniej pięciu do dziesięciu lat, a nie jak dotychczas na rok lub dwa. Dzięki nim spółka ma szansę na większą stabilność pracy, a także możliwość zaplanowania m.in. inwestycji w tabor.

- Będziemy kontynuować negocjacje, licząc na podpisanie porozumienia przez wszystkich marszałków. Im więcej właścicieli uda nam się przekonać, tym łatwiej przebiegnie proces restrukturyzacji, a Przewozy Regionalne otrzymają realne pieniądze gwarantujące pozbycie się historycznego długu i uzyskanie trwałej rentowności – komentuje Tomasz Pasikowski. – Dzięki temu znacznie podniesie się jakość wykonywanych usług, na czym skorzystają przede wszystkim pasażerowie  – dodaje.

Przewozy Regionalne są największym kolejowym przewoźnikiem, z którego usług korzysta codziennie ponad 230 tysięcy osób dojeżdżających do szkoły czy pracy. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża około 1600 pociągów oznaczonych logo spółki.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Tramwaje zatruwają życie mieszkańcom Krakowa Tramwaje zatruwają życie mieszkańcom Krakowa
Następny artykuł Wiedeń: projekt stulecia otwarty Wiedeń: projekt stulecia otwarty