Transport miejski Jest umowa ws. przygotowania studium dla ŁTM

Jest umowa ws. przygotowania studium dla ŁTM

PODZIEL SIĘ

Władze dziewięciu samorządów aglomeracji łódzkiej podpisały porozumienie o współpracy ws. przygotowania niezbędnych analiz technicznych, ekonomicznych i eksploatacyjnych, w tym studium wykonalności dla Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego. To kolejny krok ku modernizacji linii tramwajowych w aglomeracji.

Jest umowa ws. przygotowania studium dla ŁTM
Fot. uml.lodz.pl

Porozumienie podpisało wszystkie dziewięć samorządów, które eksploatują sieć tramwajową: miasta Łódź, Pabianice, Zgierz, Ozorków oraz gminy Zgierz, Ozorków, Lutomiersk, Ksawerów i Konstantynów Łódzki. Partnerzy zamierzają przygotować przede wszystkim studium wykonalności czyli wieloaspektową analizę projektu. Wskazane zostaną warianty finansowania inwestycji a także warianty budowy i przebudowy poszczególnych elementów projektu.

Dokumentacja sporządzona zostanie w trzech etapach, a na początek będzie realizowany etap pierwszy. Przewiduje on wykonanie studium wykonalności, które będzie zawierać w szczególności część techniczną z opisem wariantu podstawowego oraz jego kosztorysem oraz część ekonomiczno-prawną zawierającą m.in. analizę finansowania inwestycji, możliwych źródeł zewnętrznych jej finansowania, modelu zarządzania projektem w trakcie jego realizacji oraz po jego zakończeniu.

Kolejne dwa etapy, które zostaną wykonane później, to raport o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji oraz program funkcjonalno-użytkowy.

Docelowo międzygminny tramwaj miałby kursować na trzech trasach: Łódź - Konstantynów Łódzki - Lutomiersk, Łódź - Ksawerów - Pabianice oraz Łódź - Zgierz - Ozorków.

Łączna kwota, którą strony zamierzają przeznaczyć na sfinansowanie studium wykonalności wynosi do 440 tys. zł. Łódź przeznaczy 200 tys. zł, a pozostałe jednostki – 30 tys. zł.

Studium wykonalności musi zostać wykonane i rozliczone do końca lutego 2015 r. Wraz z pozostałą częścią dokumentacji technicznej będzie podstawą aplikowania o fundusze zewnętrzne na modernizację linii tramwajowej.

Gminy o tramwaju metropolitalnym rozmawiają od kilku lat. W lipcu tego roku 31 jednostek samorządu terytorialnego przyjęło do realizacji Strategię Rozwoju Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego 2020+. Wszystkie samorządy jednoznacznie określiły, że jednym ze strategicznych celów jakie należy postawić przed rozwijającą się metropolią łódzką jest budowa zintegrowanego.