Po Włoszech bez stresu [część II]

Po Włoszech bez stresu [część II]

02 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Włochy to najchętniej wybierany kierunek w podróżach z biletem FIP. Wydawany dla kolejarzy i ich rodzin bezpłatny bilet na wybrane kraje Europy daje możliwość nieograniczonych przejazdów, a jedyne dodatkowe koszty to dopłaty do pociągów wyższych kategorii lub miejscówek.

Fot. Mikhail (Vokabre) Shcherbakov, Wikimedia

Publikujemy II część artykułu o podróżach koleją po Włoszech.

Przeczytaj pierwszą część

KDP w trzech kolorach

Jeśli komuś naprawdę zależy na czasie i komforcie, to może skorzystać z superszybkich pociągów. We Włoszech stale jest rozwijana sieć kolei dużych prędkości, którymi można się poruszać na osi północ – południe od Turynu, przez Mediolan, Bolonię, Florencję, Rzym i Neapol aż do Salerno. W budowie jest linia wschód – zachód z Wenecji w kierunku Mediolanu. Szybkie pociągi niegdyś były znane jako Eurostar Italia oraz Alta Velocita. Obecnie KDP dzielą się na trzy marki: Frecciabianca, Frecciargento i Frecciarossa (biała, srebrna i czerwona strzała).

Frecciabianca to pociągi zespolone, zestawione ze zmodernizowanych, bezprzedziałowych wagonów 1 i 2 klasy, jeżdżące z prędkością 200 km/h. Kursują z Mediolanu do Werony, Wenecji, Triestu i Udine oraz z Mediolanu do Genui, Rzymu, Pescary, Ankony, Bari i Lecce. Miejscówka do biletu FIP na 1 lub 2 klasę kosztuje 10 euro.

Frecciargento to pociągi z wychylnym pudłem z rodziny Pendolino, osiągające prędkość do 250 km/h. Na torach można spotkać zarówno drugą generację Pendolino (jednostki ETR450), nowsze ETR460/ETR480, jak i najnowsze Nuovo Pendolino, czyli ETR600 (w Polsce znane jako ED250). Kursują z Wenecji i Werony do Rzymu, Neapolu, Bari i Reggio di Calabria. Miejscówka do biletu FIP wynosi 10 euro w 1 i 2 klasie.

Najszybsze i najbardziej komfortowe pociągi to Frecciarossa. Kursują wyłącznie po liniach dużych prędkości z Turynu, przez Mediolan, Bolonię, Florencję, Rzym do Neapolu i osiągają prędkość 300 km/h. Pasażerowie mogą podróżować w wagonach 2 klasy albo aż w cztery rodzajach klasy 1.

Bilet FIP ważny jest w klasie 2 (dopłata 10 euro) oraz w 1 klasie, ale tylko w Business (dopłata 10 euro) i Business Salottino (dopłata 22 euro). Jeśli ktoś zapragnie luksusów, jakie oferują przedziały Premium i Executive, będzie musiał wykupić normalny bilet za kilkaset euro. Pasażerowie klasy Business w cenie miejscówki otrzymują poczęstunek, a Business Salottino – posiłek.

Nocne podróże

We Włoszech można też podróżować nocą – pociągi InterCityNotte docierają niemal wszędzie. W komunikacji międzynarodowej kursują komfortowe EuroNight i CityNightLine. Zwykle InterCityNotte prowadzą klimatyzowane wagony z miejscami do siedzenia 2 klasy, kuszetki i sypialne, ale np. w większości składów kursujących na Sycylię dostępne są tylko miejsca do leżenia i sypialne.

Wagony 2 klasy z miejscami do siedzenia mają przedziały sześcioosobowe, miejscówka w nich kosztuje 3 euro. Wagony z miejscami do leżenia mają wyłącznie czteroosobowe przedziały typu Comfort, miejscówka kosztuje 37 euro. Najdroższa jest podróż w wagonach sypialnych „Excelsior” z przedziałami trzy-, dwu- i jednoosobowymi, w których za miejscówkę zapłacimy odpowiednio: 44, 53 lub 111 euro.
EuroNight kursują z Włoch do Austrii i Francji. Zestawione są z klimatyzowanych wagonów z miejscami do siedzenia 2 klasy oraz kuszetek i wagonów sypialnych. W pociągach EN do Francji dostępne są wyłącznie kuszetki i wagony sypialne, obowiązuje w nich specjalna taryfa.
Wszystkie EuroNight objęte są obowiązkiem rezerwacji miejsc, a przejazd możliwy jest tylko w komunikacji międzynarodowej. Najtańsza miejscówka w wagonie z miejscami do siedzenia 2 klasy kosztuje 9 euro, w wagonie z miejscami do leżenia – od 29 do 39 euro, a w wagonie sypialnym – od 49 do 124 euro.

Niemiecko-szwajcarskie pociągi CityNightLine łączą Rzym i Wenecję z Monachium. W pociągach CNL honorowane są bilety FIP, do których należy wykupić miejscówkę. Dopłata za miejsce siedzące wynosi 12 euro, za kuszetkę 27,50 euro w przedziale sześcioosobowym i 37,50 euro w przedziale czteroosobowym. Najdroższe są wagony sypialne. Przejazd w nich kosztuje 55, 75 i 115 euro, odpowiednio za przedział trzy, dwu i jednoosobowy.

Do Francji komfortowo i drogo

Do Włoch docierają także pociągi dużych prędkości – TGV, obsługiwane przez TGV Artesia –  spółkę joint venture kolei francuskich SNCF i włoskich FS Trenitalia. Pociągi (każdego dnia trzy połączenia) docierają z Mediolanu do Lyonu i Paryża. Podróż na trasie Mediolan – Paryż trwa 7 godzin. Nieco mylące jest oznaczenie na terenie Włoch pociągów jako EuroCity zamiast TGV, co jest o tyle istotne, że przejazd międzynarodowymi TGV odbywa się na nieco innych zasadach. Podróż na podstawie biletu czy karty zniżek FIP jest możliwa po wykupieniu biletu ze specjalną ulgą. Jego cena waha się od 33 do 60 euro w 2 klasie, a w klasie 1 – od 48 do 80 euro i zależy od pociągu, dnia i relacji.
Między Włochami a Francją kursuje także komfortowy, nocny pociąg EuroNight. Uruchamia go spółka joint venture Thello, będącą własnością FS Trenitalia i prywatnego francuskiego operatora Veolia Transdev.

EuroNight 220/221 kursuje z Mediolanu przez Weronę i z Mediolanu do Paryża. Wyrusza w godzinach wieczornych, tak, aby do dworca Gare de Lyon w Paryżu dotrzeć następnego dnia rano. Pociąg prowadzi wagony z miejscami do leżenia (przedziały cztero- i sześcioosobowe), sypialne z przedziałami jedno-, dwu- i trzyosobowymi oraz wagon restauracyjny.

Do biletu i karty zniżek FIP stosowane są niewielkie zniżki. Przed zaplanowaniem podróży warto sprawdzić aktualne promocje i oferty, gdyż może się okazać, że taniej wyjdzie zakup normalnego biletu w cenie promocyjnej (np. 35 euro) niż skorzystanie ze zniżki FIP.