Ostatniego dnia października ułożono ostatnie elementy torów kolejowych w tunelu Gotthard Base w Alpach Szwajcarskich. Jest to najdłuższy na świecie tunel, którego długość wynosi 57 km.
Operacja układania 290 km torów trwała 39 miesięcy. Prace były prowadzone przez całą dobę, siedem dni w tygodniu przez 125 pracowników. Trasa wydrążona w skałach będzie miała dwie tuby, każda o długości 57 km. Najwyższy punkt, w jakim przebiega tunel, to 550 m n.p.m. dzięki czemu pociągi nie będą musiały pokonywać zbyt dużych różnic wysokości.
Dzięki inwestycji powstanie połączenie kolejowe pomiędzy północną i południową częścią Europy przez Alpy. Nową linią kolejową będą kursować pociągi dużych prędkości, osiągające od 200 do 250 km/h. Dzięki temu czas podróży z Zurychu do Mediolanu skróci się do 2 godz. i 40 min., a pomiędzy Bazyleą i Mediolanem - do 3,5 godz., co umożliwi swobodną wyprawę do jednego z tych miast i powrót jeszcze tego samego dnia, z kilkugodzinnym pobytem na miejscu.
Tunel pod Alpami umożliwi też skrócenie czasu transportu towarów, a znaczna część tirów zostanie skierowana na specjalne platformy wagonowe. Dzięki temu zyska środowisko naturalne Alp, które nie będzie już w tak znacznym stopniu zanieczyszczane spalinami. Jego ochrona była też głównym powodem podjęcia przez Szwajcarów tak potężnej i kosztownej inwestycji. Nowe połączenie umożliwi przewożenie przez Alpy dwukrotnie więcej towarów niż obecnie, a ich ilość zwiększy się do około 40 mln ton rocznie. Dziennie tunelami pod masywem św. Gotarda będzie mogło przejechać ponad 200 pociągów o dłuższych niż dotychczas składach. Otwarcietuneluodbędzie się w czerwcu 2016 r.
Poniżej prezentujemy film opisujący inwestycję: