290 km torów w najdłuższym tunelu świata

290 km torów w najdłuższym tunelu świata

03 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ostatniego dnia października ułożono ostatnie elementy torów kolejowych w tunelu Gotthard Base w Alpach Szwajcarskich. Jest to najdłuższy na świecie tunel, którego długość wynosi 57 km.

Fot. AlpTransit Gotthard

Operacja układania 290 km torów trwała 39 miesięcy. Prace były prowadzone przez całą dobę, siedem dni w tygodniu przez 125 pracowników. Trasa wydrążona w skałach będzie miała dwie tuby, każda o długości 57 km. Najwyższy punkt, w jakim przebiega tunel, to 550 m n.p.m. dzięki czemu pociągi nie będą musiały pokonywać zbyt dużych różnic wysokości.

Dzięki inwestycji powstanie połączenie kolejowe pomiędzy północną i południową częścią Europy przez Alpy. Nową linią kolejową będą kursować pociągi dużych prędkości, osiągające od 200 do 250 km/h. Dzięki temu czas podróży z Zurychu do Mediolanu skróci się do 2 godz. i 40 min., a pomiędzy Bazyleą i Mediolanem - do 3,5 godz., co umożliwi swobodną wyprawę do jednego z tych miast i powrót jeszcze tego samego dnia, z kilkugodzinnym pobytem na miejscu.

Tunel pod Alpami umożliwi też skrócenie czasu transportu towarów, a znaczna część tirów zostanie skierowana na specjalne platformy wagonowe. Dzięki temu zyska środowisko naturalne Alp, które nie będzie już w tak znacznym stopniu zanieczyszczane spalinami. Jego ochrona była też głównym powodem podjęcia przez Szwajcarów tak potężnej i kosztownej inwestycji. Nowe połączenie umożliwi przewożenie przez Alpy dwukrotnie więcej towarów niż obecnie, a ich ilość zwiększy się do około 40 mln ton rocznie. Dziennie tunelami pod masywem św. Gotarda będzie mogło przejechać ponad 200 pociągów o dłuższych niż dotychczas składach. Otwarcietuneluodbędzie się w czerwcu 2016 r.

Poniżej prezentujemy film opisujący inwestycję:

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Więcej pociągów w warszawskim metrze Więcej pociągów w warszawskim metrze
Następny artykuł Zapraszamy na Szwajcarsko-Polskie Forum Kolejowe Zapraszamy na Szwajcarsko-Polskie Forum Kolejowe