Avia Rail 2014: Z. Klepacki o zintegrowanym transporcie

Avia Rail 2014: Z. Klepacki o zintegrowanym transporcie

07 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Avia Rail 2014, jedyne wydarzenie w Polsce, które przybliża integrację środowisk kolejowych i lotniczych w celu efektywnej pracy na rzecz całego sektora transportu pasażerskiego, oficjalnie otwarte. Licznie zgromadzonych podczas II edycji konferencji przedstawicieli obu branż przywitali Dariusz Kostrzębski, prezes KOW media&marketing, organizator spotkania oraz Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych.

Fot. Adam Brzozowski

– Chcemy wpisywać się w tworzenie relacji między różnymi gałęziami transportu i współuczestniczyć w kreowaniu polityki transportowej państwa – powiedział Dariusz Kostrzębski, prezes KOW media&marketing. – Mam nadzieję, że dzisiejsza konferencja przysłuży się tej idei – dodał.

Natomiast prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych (ZRPL) podkreślił, że konferencja jest kontynuacją prac, które rozpoczęły się w ubiegłym roku, podczas pierwszej edycji Avia Rail.

 – Cieszę się, że możemy spotykać się co roku i rozmawiać o bardzo istotnym zagadnieniu dla pasażerów, jakim jest integracja kolei z lotniskami. Dla pasażera ważna jest tzw. ostania mila, czyli podróż, która jest wygodna i trwa jak najkrócej  – zaznaczył Artur Tomasik, prezes ZRPL. – W tym celu ważne jest wykorzystanie atutów poszczególnych gałęzi transportu i stworzenie z nich spójnego systemu, jak to jest w Niemczech, gdzie na jednym bilecie za przelot samolotem, za niewielką dopłatą, można korzystać np. z komunikacji miejskiej w Monachium.

Dodał, że do tego modelu należy zmierzać, wymieniając wiedzę i doświadczenia podczas wielobranżowych spotkań.

Część merytoryczną konferencji rozpoczął Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury i rozwoju odpowiedzialny za kolejnictwo.

–  Praktyka pokazuje, że kwestie transportu muszą być rozpatrywane całościowo, aby spełnić oczekiwania wszystkich zainteresowanych podmiotów – podkreślił Zbigniew Klepacki. – Oznacza to, że kluczową kwestią dla efektywności systemu transportowego jest współpraca na styku różnych środków komunikacji. Przede wszystkim jednak, to nie urzędnik, a rynek powinien zadecydować o tym, jaki model transportowy zastosować. Powinniśmy się wsłuchiwać w potrzeby pasażerów i niczego z góry nie narzucać.

Jak można zatem ułożyć współpracę między koleją a branżą lotniczą?

–  Loty krajowe w Polsce raczej nie mają większej przyszłości –  tłumaczył wiceminister. – To, w jakim stanie jest dziś Eurolot, to nie przypadek. Oczywiście powinien być lepiej zarządzany ale w takim kraju jak Polska, o dużej sieci kolejowej, biznes tego rodzaju nie ma wielkiej szansy powodzenia. Chyba, że będzie bardzo mocno dotowany, aby oferować niską cenę za przelot – argumentował.

Zbigniew Klepacki wspomniał również, że na terenie kraju połączenia kolejowe są atrakcyjniejsze.

– Cena jest niższa od przelotu, a czasy podróży nie różnią się tak istotnie – przekonywał. – W przypadku połączeń międzynarodowych samolot jest dużo korzystniejszy, gdyż skrócenie podróży jest na tyle istotne, że daje dużą wartość dla klientów.

W jakich obszarach kolej z branżą lotniczą może współpracować? Zdaniem wiceministra, w dowożeniu pasażerów z centrów miast do portów lotniczych. Problemem jest zbyt mało pasażerów, pojawiają się zarzuty, że takie pociągi wożą tzw. powietrze.

– To wina portu lotniczego, czy pociągi są źle czasowo rozplanowane? – zastanawiał się Zbigniew Klepacki. – Ale patrząc na zagranicę, na pewno we wspólnej ofercie kolejowo – lotniczej drzemie duży potencjał. To ciekawe rozwiązanie, ale żeby funkcjonował,  trzeba ścisłej koordynacji działań. Wzajemne rozliczenia finansowe i organizacja logistyczna to dwa główne zagadnienia, które muszą być brane przede wszystkim pod uwagę przy organizacji wspólnej oferty – dodał wiceminister.

Pozytywnie ocenił również zorganizowanie konferencji Avia Rail, dzięki której można spojrzeć na branżę transportową bardziej kompleksowo.

– Zintegrowany transport to atrakcyjniejsza oferta dla klienta – zaznaczył Zbigniew Klepacki.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Jutro przejazd pociągu wąskotorowego do Rosnowa Jutro przejazd pociągu wąskotorowego do Rosnowa
Następny artykuł Startuje budowa centrum przesiadkowego w Chorzowie Startuje budowa centrum przesiadkowego w Chorzowie