Regulacje Sąd wsparł działania UTK wobec PLK na Dolnym Śląsku

Sąd wsparł działania UTK wobec PLK na Dolnym Śląsku

21 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie utrzymał w mocy decyzję Prezesa UTK nakazującą Polskim Liniom Kolejowym poprawę nieprawidłowego stanu nawierzchni na stacjach Oleśnica, Długołęka, Wrocław Nadodrze i Wrocław Popowice.

Fot. Rafał Wilgusiak

W lutym br. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez PKP PLK obowiązków zarządcy infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa poprzez niespełnienie warunków technicznych i organizacyjnych, a także niedostateczne działania likwidujące stwierdzone zagrożenia dotyczące:

  • nieprawidłowego stanu nawierzchni kolejowej zlokalizowanej w torze nr 1 i nr 2 stacji Oleśnica (km ok. 132,000 – 135,000),
  • nieprawidłowego stanu nawierzchni kolejowej oraz innych elementów infrastruktury kolejowej zlokalizowanych w torze nr 1 i nr 2 stacji Długołęka (km ok. 146,000 – 148,000),
  • nieprawidłowego stanu nawierzchni kolejowej zlokalizowanej w torze nr 1 i nr 2 od km 150,000 do km 150,200,
  • nieprawidłowego stanu nawierzchni kolejowej oraz innych elementów infrastruktury kolejowej zlokalizowanych w torze nr 1 i nr 2 stacji Wrocław Nadodrze (km ok. 159,300 – 161,200),
  • nieprawidłowego stanu nawierzchni kolejowej zlokalizowanej w torze nr 1 i nr 2 stacji Wrocław Popowice (odcinek Wrocław Popowice WP3 – Wrocław Popowice WP2; km ok. 162,800 – 163,100).

Tym samym, Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości. PKP PLK się odwołały, a Wojewódzki Sąd Administracyjny w całości oddalił skargę uznając ją za całkowicie nieuzasadnioną.

W ustnych motywach rozstrzygnięcia WSA wskazał, iż Prezes UTK był uprawniony do nakazania PKP PLK usunięcie nieprawidłowości w określonym terminie. Sąd potwierdził stanowisko Prezesa UTK, iż brak właściwego utrzymania infrastruktury kolejowej i dopuszczenie jej do złego stanu technicznego przez PKP PLK jest niedopuszczalne i prowadzi do powstania bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, co może być przyczyną katastrofy w ruchu lądowym. Podobnie brak właściwego stanu sygnałów (wskaźników) prowadzi do powstania zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, gdyż uniemożliwia lub znacznie utrudnia maszyniście pojazdu trakcyjnego ich odczytanie i w konsekwencji dostosowanie sposobu prowadzenia pojazdu do istniejącej sytuacji, w tym wprowadzonych ostrzeżeń doraźnych lub stałych.

WSA w Warszawie, uznał również, iż wyznaczony przez Prezesa UTK termin usunięcia nieprawidłowości był optymalny i prawidłowy. Wyrok nie jest prawomocny.