Podhale domaga się szybkiej kolei

Podhale domaga się szybkiej kolei

23 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Stworzenie szybkiego połączenia kolejowego w góry - w Tatry, Beskid Wyspowy oraz w Beskid Sądecki - oraz reaktywacja systemu transportu publicznego to główne cele kampanii „Pociąg-autobus-góry”, zainicjowanej na Podhalu przez lokalnych działaczy z Biegówek pod Tatrami, Tatrzańskiej Izby Gospodarczej oraz stowarzyszenia Zakopiańskie Perspektywy.

Fot. pociagautobusgory.pl

Kampania „Pociąg-autobus-góry” ma na celu przekonanie opinii publicznej oraz osób decyzyjnych (polityków i urzędników) o korzyściach uruchomienia na Podhalu szybkiej kolei zintegrowanej z autobusami. Stworzenie szybkiego połączenia kolejowego w tym rejonie ma się przyczynić do ograniczenia użytkowania samochodów, co generuje olbrzymie koszty społeczne, finansowe i ekologiczne.

W pierwszym etapie kampanii jej inicjatorzy będą przekonywać do budowy zaprojektowanej linii kolejowej z Podłęża pod Krakowem do Mszany Dolnej i Tymbarku, będącej warunkiem koniecznym do znacznego skrócenia czasów przejazdu zarówno do Zakopanego, jak i do Nowego Sącza. Dzięki tej budowie i modernizacji odcinka Chabówka-Zakopane, za dziesięć lat, jak przekonują organizatorzy kampanii, podróż pod Tatry z Krakowa potrwa 90 minut, z Warszawy 3.45 , a z Gdańska niewiele ponad 6 godzin.

Kolejny krok to rozpoczęcie debaty publicznej nt. roli transportu publicznego na Podhalu. W tej części projektu organizatorzy przewidują organizację dyskusji, konferencji naukowej, wykładów w szkołach, a nawet wyjazdu studyjnego dla dziennikarzy, polityków, urzędników oraz lokalnych liderów do Czech i Austrii w celu poznania dobrych praktyk transportowych.

Oficjalne rozpoczęcie kampanii „Pociąg-autobus-góry” odbyło się 5 listopada 2014 r. podczas XVI Tatrzańskiego Forum Gospodarczego w Zakopanem.

Jakie korzyści dla Podhala może przynieść uruchomienie szybkiego połączenia kolejowego? Prócz szybkiego sposobu dotarcia w Tatry propagatorzy kampanii wymieniają m.in. alternatywę na rozładowanie korków, mniejszą emisję spalin, zwiększenie atrakcyjności turystycznej regionu czy reaktywację transportu publicznego na Podhalu.

Więcej informacji o kampanii tutaj.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Brydżyści z PKP Cargo górą Brydżyści z PKP Cargo górą
Następny artykuł „Kurier” się zmienia. Czekamy na Wasze opinie! „Kurier” się zmienia. Czekamy na Wasze opinie!