Pendolino nie może się rozpędzić do 200 km/h

Pendolino nie może się rozpędzić do 200 km/h

25 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Aby uruchomić połączenia realizowane składami Pendolino, z prędkościami powyżej 160 km/h, spółka PKP Intercity musi posiadać zmienione przez prezesa UTK certyfikaty bezpieczeństwa w części A i B. Na razie ma wydany certyfikat tylko w części A. Wydany dopiero w zeszłym tygodniu.

Fot. Rafał Wasilewski

Przygotowania do uruchomienia składów Pendolino są na bardzo wczesnym etapie, chociaż do tego wydarzenia zostało raptem 19 dni. Jedną z przeszkód do startu pociągów kategorii EIP są wymogi formalne. Przewoźnik nadal nie może jeździć z prędkościami powyżej 160 km/h (pojazdy ED250 mają poruszać się z prędkością do 200 km/h), ponieważ nie posiada zmienionego przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego certyfikatu bezpieczeństwa w obu częściach – A i B.

Czasochłonne procedury

– 19 listopada prezes UTK zmienił certyfikat bezpieczeństwa część A dla spółki PKP Intercity – informuje Sławomir Sadowski z biura prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. – Zmieniony certyfikat część A uprawnia przewoźnika kolejowego do wykonywania przewozów pasażerskich, w tym kolejami dużych prędkości – dodaje.

Wydanie certyfikatu bezpieczeństwa w części A nie kończy procesu dostosowania spółki do wymagań związanych z nowym zakresem działalności. PKP Intercity musi też mieć wydany certyfikat w części B.

– Zmiana certyfikatu bezpieczeństwa części B uzależniona jest proceduralnie od zmiany certyfikatu bezpieczeństwa w części A. W związku z wydaniem zmienionego certyfikatu bezpieczeństwa w części A (w dniu 19 listopada), prezes UTK podjął działania związane z oceną wniosku spółki w sprawie  zmiany certyfikatu bezpieczeństwa w części B – tłumaczy Sławomir Sadowski.

Kolejne przygotowania

Zmiana certyfikatu w części B jest teraz procedowana. Prezes UTK ma miesiąc na wydanie przewoźnikowi dokumentu. Być może nastąpi to przed 14 grudnia. Nawet jeśli tak się stanie, to przewoźnik musi się uporać z wieloma innymi trudnościami jak przeszkolenie maszynistów z obsługi składów Pendolino na liniach z systemem ETCS czy z wyposażeniem wagonów barowych. Aby dowiedzieć się, na jakim etapie są te przygotowania, wysłaliśmy do biura prasowego PKP IC kilka pytań. Od tygodnia pozostają bez odpowiedzi.

Certyfikat bezpieczeństwa w części A jest to, zgodnie z art. 18b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 1594, z późn. zm.), część certyfikatu bezpieczeństwa akceptująca system zarządzania bezpieczeństwem (SMS). W przypadku zmiany certyfikatu bezpieczeństwa w części A należało zatem zbadać, czy przewoźnik dostosował swój SMS, tak by jego zakres obejmował również zdolność PKP Intercity S.A. do wykonywania przewozów kolejami dużych prędkości.

Certyfikat bezpieczeństwa w części B z kolei, zgodnie z art. 18b ust. 1 pkt 2 ustawy o transporcie kolejowym, jest to część sieciowa akceptująca uregulowania przyjęte przez przewoźnika kolejowego w celu spełnienia wymagań niezbędnych do bezpiecznego wykonywana przewozów kolejowych na danej sieci kolejowej.