Express InterCity Premium (Pendolino) to pociągi dla każdego. Osób podróżujących indywidualnie czy w grupie, razem z dziećmi, dużym bagażem czy rowerem. To również pociąg w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Express InterCity Premium (EIP), który rozpoczął regularne kursowanie po polskich torach 14 grudniu 2014 roku, oferuje wysoki komfort podróży osobom o ograniczonej mobilności ruchowej. Udogodnienia dla tej grupy klientów PKP Intercity zlokalizowane zostały w trzecim wagonie nowego pociągu. Do tej części składu prowadzą zewnętrzne drzwi wyposażone w podnośniki ułatwiające wsiadanie i wysiadanie pasażerom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. W środku znajdują się dwa miejsca z przestrzenią na wózek oraz przystosowana toaleta. W wydzielonej przestrzeni czy toalecie znajdują się także przyciski bezpieczeństwa wzywające obsługę pociągu. Wybór wagonu nie był przypadkowy - to w nim znajduje się również część gastronomiczna i pomieszczenie obsługi pociągu.
Dodatkowo w kategorii pociągów EIP umieszczono ułatwienia dla osób niewidomych i niedowidzących. Miejsca w przedziałach są oznaczone alfabetem Braille’a, a informacje o kolejnych stacjach będą podawane przez system nagłośnieniowy.
Drużyny konduktorskie dedykowane obsłudze pociągów EIP przeszkolone zostały nie tylko z funkcjonowania nowoczesnych składów, ale również asysty osobom o ograniczonej mobilności.
Komfort jazdy
Podniesieniu komfortu podróży pociągami PKP Intercity osób o ograniczonej mobilności służy wart 5,6 mld zł program inwestycyjny. We wszystkich realizowanych obecnie i planowanych projektach taborowych, zarówno dotyczących zakupu nowego taboru, jak i modernizacji, przewoźnik uwzględnia udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej. Oznacza to przygotowanie m.in. wydzielonych miejsc podróży dostosowanych do podróży osób na wózkach (w strefie przedziałowej, bezprzedziałowej i barowej), przestronnych toalet czy rozwiązań ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pociągu (windy, platformy, odpowiednio szerokie drzwi itd.).
Poza pociągami Express InterCity Premium, z pierwszych efektów programu inwestycyjnego można już dziś korzystać na trasie Szczecin – Przemyśl (przez Wrocław, Poznań, Katowice i Kraków) oraz Wrocław – Trójmiasto (przez Poznań, Bydgoszcz, Tczew). Docelowo trasy będą obsługiwane wyłącznie przez pociągi zmodernizowane, dzięki czemu we wszystkich składach znajdą się wagony z udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych.
Poza tym w grudniu 2015 roku na trasach Warszawa - Bydgoszcz; Olsztyn – Kraków, Gdynia - Katowice (przez Łódź), Kraków - Szczecin (przez CMK, Łódź, Poznań), Jelenia Góra - Warszawa - Białystok/Lublin oraz Bielsko Biała -Warszawa-Lublin/Białystok kursowanie rozpocznie 40 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Będą to również nowoczesne pociągi oferujące udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
Asysta personelu IC
Każdy pasażer wyrażający potrzebę asysty w korzystaniu z pociągów PKP Intercity może się zgłosić swój przejazd dzwoniąc pod jeden z dedykowanych usłudze numerów. Spółka oferuje pomoc przy wsiadaniu/wysiadaniu, lokalizacji miejsca w pociągu. PKP Intercity zapewnia pomoc na każdej stacji, na której zatrzymują się pociągi przewoźnika. Nawet na stacjach, na których PKP Intercity nie dysponuje zapleczem, pomoc jest organizowana we współpracy z zarządca dworca czy Służby Ochrony Kolei. Usługa asysty jest bezpłatna.