Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał cztery decyzje zastępujące umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej do przewozu osób w rozkładzie jazdy pociągów 2014/2015 pomiędzy PKP PLK a czterema przewoźnikami pasażerskimi.
Przewoźnicy: Przewozy Regionalne, PKP Intercity, Koleje Mazowieckie oraz Koleje Wielkopolskie w trakcie negocjacji z zarządcą infrastruktury nie osiągnęli porozumienia co do wszystkich postanowień umów o świadczenie usług o udostępnienie infrastruktury kolejowej.
Od decyzji zastępujących umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej stronom przysługuje odwołanie.
Kompetencje prezesa UTK, dotyczące nadzoru nad zawieraniem umów o udostępnienie infrastruktury kolejowej, reguluje ustawa o transporcie kolejowym. Prezes UTK, na pisemny wniosek zarządcy lub przewoźnika kolejowego albo z urzędu, w drodze postanowienia, może wyznaczyć termin zakończenia negocjacji dotyczących zawarcia umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej, nie krótszy niż 14 dni, licząc od dnia doręczenia wniosku o zawarcie umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej.
W przypadku odmowy podjęcia negocjacji w sprawie umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej UTK, na pisemny wniosek zarządcy lub przewoźnika kolejowego albo z urzędu, w drodze postanowienia, może nałożyć obowiązek ich przeprowadzenia i wyznaczyć termin ich zakończenia. W powyższych postanowieniach Prezes UTK może również nałożyć na strony obowiązek prowadzenia negocjacji przed prezesem UTK.
W przypadku bezskutecznego upływu terminu zakończenia negocjacji, wyznaczonego w postanowieniu, Prezes UTK wydaje decyzję w sprawie udostępnienia infrastruktury kolejowej, która zastępuje umowę o udostępnienie infrastruktury kolejowej. Takie działanie podjęto wobec nie osiągnięcia porozumienia między PKP PLK a czterema pasażerskimi przewoźnikami kolejowymi.